
  1 

Refereed paper delivered at 
Australian Political Studies Association Conference 

6 – 9 July 2008 
Hilton Hotel, Brisbane, Australia 

Mediated Hegemony: Interference in the post-Saddam Iraqi media sector 
 
Mr Benjamin Isakhan, Doctoral Candidate 
Griffith University, Queensland 
 

Abstract: 
 
The toppling of Saddam in 2003 brought with it the re-emergence of the free press in 
Iraq. This has seen Iraq shift from only a handful of state media outlets that served as 
propaganda machines, to a vast array of Iraqi-owned newspapers, radio stations and 
television channels which are being fervently produced and avidly consumed across 
the nation. As is to be expected, there are several problems that have accompanied 
such a divergent, ad-hoc and highly volatile media landscape. Leaving aside 
important issues such as the dangers faced by Iraqi journalists and the lack of 
appropriate press laws, this paper focuses instead on the influence of both foreign and 
domestic political bodies on the post-Saddam Iraqi media sector. Among the foreign 
influences are Iran, Saudi Arabia and the United States, all of which fund, control and 
manipulate various Iraqi media outlets. Not surprisingly, the United States has been 
the most active, using both overt and clandestine propaganda methods as well as 
forced closure to control the Iraqi media sector. Unfortunately, such measures are not 
limited to those governments which exist outside Iraq’s borders, with both the Iraqi 
government and the Kurdish regional authority having used similar means to control 
and even silence Iraq’s nascent public sphere. This paper concludes by noting the 
irony of limiting press freedoms in Iraq during this crucial phase in its transition from 
despotism to democracy. 
  
 
 
 



  2 

Introduction 
 
With the fall of Baghdad on 9 April 2003, Iraq’s media environment was changed 
forever. Almost overnight it transformed from Saddam’s tightly controlled 
propaganda machine to one of the freest media environments on earth (Zanger, 2005: 
106). By the end of the month, the Iraqi Ministry of Information had been abolished 
and its 7,000 employees suddenly found themselves without regular income (Zanger, 
2005: 107). These former state media pundits carried with them their years of 
experience communicating – albeit under tight controls – with the Iraqi people. In 
addition, Iraq also witnessed an influx of expatriates, refugees and newcomers, who 
brought an invaluable and divergent knowledge base gained from living in liberal 
democracies where they had no doubt witnessed first hand the function of the Fourth 
Estate. The evidence of their fervent labour and newfound freedom was soon to be 
seen on the streets of Baghdad where, by the end of May 2003, approximately 100 
news publications and a handful of new broadcast outlets were available, while others 
were launched concurrently in Basra, Kirkuk and Mosul (Daragahi, 2003: 46). These 
numbers increased substantially throughout the year. By the middle of 2003, Iraq was 
home to more than 20 radio stations (RadioNetherland, 2003c), between 15 and 17 
Iraqi-owned television stations, and approximately 200 Iraqi-owned and run 
newspapers across the entire country, with smaller regional towns such as Najaf 
boasting more than 30 newspapers in a city of only 300,000 people (Finer, 2005; 
Gerth, 2005; "The press in Iraq," 2005; Whitaker, 2003; Zanger, 2005: 107). Indeed, 
Iraqis were so keen for undoctored news that entire sections of Baghdad’s sidewalk 
for example, were taken up by street vendors who laid the myriad publications out 
across the pavement, many of which were sold out by early afternoon (A New Voice in 
the Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 7; Oppel 
Jnr, 2003). Similarly, the citizens of Iraq flocked to local retailers who had managed 
to import scores of Satellite dishes and despite costing around USD200 (more than the 
average annual salary of Iraq at the time), Iraqis were keen to tune in to more than 300 
regional satellite channels and the growing number of indigenous satellite stations 
(Cochrane, 2006; A New Voice in the Middle East: A Provisional Needs Assessment 
for the Iraqi Media, 2003: 7; Oppel Jnr, 2003; Matthew Price, 2003).  
 
Given that the United States had long supported clandestine opposition media in Iraq, 
not to mention its extensive Psychological Operations (“Psy-Ops”) campaign, it is of 
little surprise that they launched a number of Iraq-aimed radio stations in the lead up 
to and during the initial phases of the Iraq War in 2003. The day after the fall of 
Baghdad, the coalition forces began broadcasting their own television station,  Nahwa 
Al-Hurrieh  (“Towards Freedom”), from onboard a purpose built Command Solo 
plane (Feuilherade, 2003a; RadioNetherland, 2003b; Rutherford, 2004: 60), launched 
by personal messages from both US President George W. Bush and (former) British 
Prime Minister Tony Blair ("'Towards Freedom TV': A Channel Targeting the Iraqis, 
launched by Messages from Blair and Bush," 2003). With the arrival of the Coalition 
Provisional Authority (CPA) on 21 April, came the resurrection of Saddam’s Ministry 
of Information which was renamed the Iraqi Media Network (IMN) (Rugh, 2004: 
116) and was directly responsible for a plethora of new Iraqi media outlets. Most of 
these media outlets were then handed over to the Interim Iraqi Government (IIG) with 
its ascension to power on 28 June 2004. Although such media are currently somewhat 
co-opted by the incumbent Shi’a and Kurdish political groups, the removal of US 



  3 

control saw them gain in both credibility and popularity among ordinary Iraqis to the 
point where the state-run media now represent some of the most widely consumed 
and well respected media in the country (Al-Deen, 2005; Al-Marashi, 2007: 106; 
Cochrane, 2006; Finer, 2005; Metcalf, 2006; RadioNetherland, 2005) 
 
However, most of Iraq’s television stations, radio stations and newspapers were not 
started by the CPA, the British or the Iraqi government but by the seemingly countless 
political parties, religious factions and/or ethnic groups of post-Saddam Iraq, each of 
which is jostling for support and legitimacy in the nation’s struggle from despotism to 
democracy (Cochrane, 2006; Ghazi, 2006; "The press in Iraq," 2007). Here, the 
domestic politics of Iraq are convoluted by the vast number of religious and ethnic 
divides that do not neatly dissect the nation into a series of mutually exclusive groups. 
There are, as is now commonly known, three large ethno-religious groups in Iraq, the 
Shi’a Arabs, the Kurds and the Sunni Arabs as well as a number of smaller “…racial 
and religious minorities… [including] Turkomans, Persians, Assyrians, Armenians, 
Chaldeans, Jews, Yazidihs, Sabeans, and others” (Batatu, 1982 [1978]: 13). Within 
each of these broad categories are more intricate differences, with each sector capable 
of being further broken down by religious sects, varying ethnicities and cultural 
groups as well as political sub-categories. Given the long and complex political 
history of each of these groups, it is not at all surprising that the freeing up of the Iraqi 
media sector following the coalition invasion witnessed the arrival of a highly partisan 
media, geared towards the stated policies and agendas of Iraq’s divergent ethno-
religious and political scene (Harmston, 2003). As Ibrahim Al-Marashi points out, the 
Iraqi media sector has witnessed the rise of various ethno-sectarian “…media 
empires” which have evolved into “…quite a pervasive element in Iraq’s Fourth 
Estate” (Al-Marashi, 2007: 104). In this way, Iraq’s media sector can be seen to speak 
for all manner of religious, ethnic and political factions, covering the diverse and 
nuanced interests of this complex nation. As is to be expected, there are enormous 
variations in quality and life-span between them, ranging from the highly 
sophisticated and professional outlets to the short-lived hackneyed efforts of clearly 
biased individuals pandering to a sympathetic few.  
 
However, despite Iraq’s divergent, ad-hoc and highly volatile media landscape, there 
have only been a handful of scholarly studies which have attempted to document and 
analyse the role that such media has played in the complex matrix of post-Saddam 
politics (Abedin, 2006; Al-Deen, 2005; Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007; Barker, 
2008; Cochrane, 2006; Isakhan, 2007, 2008a, 2008b). Here Paul Cochrane argues in 
an issue of Transnational Broadcasting Studies that such developments represent 
what he calls the 
“Lebanonization” of the Iraqi media in reference to the myriad ethno-sectarian media 
outlets that co-exist in Lebanon’s complex media and political sphere (Cochrane, 
2006). However, perhaps more disconcerting is the fact that a series of recent policy 
papers and newspaper reports have begun to argue that Iraq’s complex and highly 
partisan media landscape may actually serve to enhance the ethno-sectarian lines 
which gauchely divide Iraqi society (Abedin, 2006; Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007; 
Ghazi, 2006; Metcalf, 2006; Roug, 2006). This has been countered in earlier work by 
the author which illustrate the role that the Iraqi press has played in fostering a 
renewed public sphere in Iraq, particularly during the series of elections and 
referendums held across the nation in 2005 (Isakhan, 2007, 2008a, 2008b). While 
further studies have limited their criticism to the funding of various Iraqi organs by 



  4 

US organisations such as the National Endowment for Democracy (Barker, 2008), 
this paper hopes to contribute to this growing body of literature by focusing on the 
covert and overt practices utilised by various foreign (US, Saudi Arabia and Iran) and 
domestic (the Iraqi government and the Kurdish regional authority) powers over the 
media landscape of post-Saddam Iraq.  
 
Interference in Iraq’s Media Sector 
 
As is to be expected, there are several problems that have accompanied such a 
divergent, ad-hoc and highly volatile media landscape. First and foremost, the Iraqi 
media industry operated outside of an appropriate legal framework from the fall of 
Saddam in April 2003 until the establishment of the Communication and Media 
Commission (CMC) in March 2004 (Hama-Saeed, 2007; Piper, 2004). Although this 
period did see Lewis Paul Bremer III (the leader of the US-controlled CPA) issue 
“Order Number 14: Prohibited Media Activity”, this document was not designed to 
provide a framework, but rather to render illegal any organ which “…incites 
violence…incites civil disorder…incites violence against Coalition Forces or CPA 
personnel…advocates alterations to Iraq’s borders” or “…advocates the return of the 
Iraqi Ba’ath Party” (Bremmer, 2003: 1-2). The penalties for breaking such 
prohibitions were severe, including detainment, arrest and prosecution with the 
sentence of up to one year in prison, while in “emergencies” the Coalition Forces 
were permitted to “…take direct action to prevent or defeat the threat” (Bremmer, 
2003: 2). Perhaps one of the first signs of the willingness of the emerging press sector 
in Iraq to criticise the elite was to be found in the media’s reaction to Bremer’s “Order 
Number 14”. To cite just one example Ashtar Ali Yasseri, the editor of the 
successfully re-launched Iraqi political satire magazine Habezbooz (a term from Iraqi 
folklore, last published in 1932), reacted to “Order Number 14” by stating, “How can 
they say we have a democracy? That’s not democracy. It sounds like the same old 
thing” (Yasseri as cited in: Hama-Saeed, 2007) (see also: Daragahi, 2003: 50; 
Matthew Price, 2003).  
 
Finally in March 2004, Bremer signed “Order Number 65: Iraqi Communications and 
Media Commission” (Bremer, 2004; Hama-Saeed, 2007; Piper, 2004) which was 
designed to “…develop, strengthen and maintain [the] professional working practices 
that support the media’s role as a public watchdog” (Bremer, 2004: 3). The Order also 
outlined a number of lofty but admirable goals for the post-Saddam Iraqi media 
including its role in the development of a “…functioning civil society by providing 
quality public education, current affairs and entertainment programming” along with 
the expectations that it would “…encourage pluralism and diverse political debate and 
must empower rather than restrain independent and impartial commentary” (Bremer, 
2004: 2). To achieve this, the CMC was endowed with an annual budget of USD6 
million and given the authority to regulate the Iraqi communications industry, 
including Iraq’s growing number of television and radio stations as well as the 
internet and telecommunications industries (Al-Deen, 2005; Al-Marashi, 2007: 131; 
Al-Qazwini, 2004; Feuilherade, 2004; Piper, 2004). At the time of the inauguration of 
the CMC, the US-appointed Iraqi Governing Council (IGC) agreed that the CMC 
should not imitate the former Information Ministry and thereby serve as an 
independent body separate from present or future Iraqi governments (Piper, 2004). 
With the creation of the Iraqi Interim Government (IIG) in mid-2004, the newly 
appointed Prime Minister, Iyad Allawi (the leader of the INA), oversaw the creation 



  5 

of a second body, the Higher Media Commission (HMC) (Al-Qazwini, 2004; Monroe 
Price, 2004). This body appears more repressive than the CMC, allegedly threatening 
to “…license newspapers, impose requirements for publication that few existing news 
organizations can meet and punish unsubstantiated criticism of the government” 
(Monroe Price, 2004). 
 
More recently, the Iraqi Constitution which was finalised by the Iraqi National 
Assembly (INA) in August 2005 and ratified by the people of Iraq in October of that 
same year – guarantees “Freedom of press, printing, advertisement, media and 
publication” but only so long as it does not “…violate public order and morality” 
("The Iraqi Constitution," 2005). The problem here, as Kathleen Ridolfo has pointed 
out, is that this rather vague rhetoric leaves the Iraqi media vulnerable to the 
government’s interpretation of such violations (Ridolfo, 2006). Indeed, the Iraqi 
media industry has continued to suffer since the establishment of the Iraqi 
Government in 2006 (see below). 
 
The issue of the legal framework for Iraq’s emerging media sector aside, employment 
as a journalist is still an extremely dangerous profession in Iraq as coalition forces, 
foreign insurgents and sectarian strife continue to ravage the country. Indeed, in 2005 
the Committee to Protect Journalists (CPJ) listed Iraq as the most dangerous country 
in the world for journalists (as cited in: Hama-Saeed, 2007). More recently, the Iraqi 
Journalists Association (IJA), the Arab Press Freedom Watch (APFW) and the Paris-
based Reporters Sans Frontieres (“Reporters Without Borders” or RWB) have called 
on the newly appointed government in Baghdad to take greater security measures in 
the protection of journalists (as cited in: "Iraq: Local journalists call for increased 
protection," 2006; Usher, 2006). As part of their request, the IJA cited that 112 Iraqi 
journalists and media workers had been killed since March 20031 (as cited in: "Iraq: 
Local journalists call for increased protection," 2006). As can be imagined, tragic 
stories accompany each of these casualties and while it is outside the scope of this 
project to detail each of these, it is worth remembering the extreme risk taken by Iraqi 
journalists ever day.  
 
In addition to these problems are reports that the quality and professionalism of the 
Iraqi media is highly dubious. As Maggy Zanger has pointed out, “…nearly all [Iraqi] 
papers trade in street rumour, conspiracy theories, and endless editorial comment, 
often based not on fact but bias, misconceptions and wild innuendo” (Zanger, 2005: 
107). These papers have also been criticised for the quality of their written Arabic 
which is said to be below professional standard, while the articles themselves often 
fail to meet the basic journalistic criteria of objectivity and accuracy (Al-Qazwini, 
2004; Piper, 2004; Whitaker, 2003). For example, in the immediate media explosion 
that followed the fall of Saddam in 2003, several rather bizarre articles appeared in 
the Iraqi press including stories that US troops had distributed pornography to school 
girls and wore X-ray sunglasses that enabled them to see through women’s clothing, 
                                                 
1 As with the overall death toll of the current Iraq War, the number of Iraqi journalists who have been 

killed since 2003 increases every day and therefore reliable and up-to-date figures are difficult to 

assert. For a recent and chilling account of civilian casualties in Iraq since 2003 and the efforts taken 

to control and censor their publicity, see Richard Hil and Paul Wilson’s Dead Bodies Don’t Count: 

Civilian Casualties and the Forgotten Costs of the Iraq Conflict (Hil & Wilson, 2007). 



  6 

others documented the alleged influx of AIDS-infected Jewish prostitutes, and, more 
seriously, one incorrect report claimed that US troops had raped two Iraqi women 
(Fisk, 2003; Gourevitch, 2003: 36; Oppel Jnr, 2003; Matthew Price, 2003). However, 
while quality problems are an issue in the media of post-Saddam Iraq, it remains a 
significant improvement on the handful of pro-Ba’athist organs officially available 
under Saddam’s regime, not to mention the fact that, by regional standards, Iraq’s 
media landscape is of a particularly high level of quality, professionalism and 
diversity (Beehner, 2006; Von Zielbauer, 2006).  
 
Beyond the impact that these problems and dangers continue to have on the day-to-
day lives of the citizens of Iraq and their media sector is the influence of foreign 
powers such as Iran, Saudi Arabia and the United States. Each of these has its own 
vested interest in the evolving politics of Iraq, largely due to the country’s vast 
reservoirs of oil but also because of its geographical location and the myriad of 
religious and ethnic sects that are vying for power. This has meant that some of Iraq’s 
recent media developments have been overtly or covertly supported by these foreign 
powers and thereby serve as their mouthpiece in the complexity that is post-Saddam 
Iraq.  
 
One such example is Iran, which has long played a role in supporting Iraq’s Shi’ite 
opposition movements, particularly the Supreme Council for the Islamic Republic of 
Iraq (SCIRI) which ran its affairs from the safety of Iran during the Ba’athist regime. 
Although it is not immediately clear what role the Iranian government is playing in 
supporting the SCIRI and their various partisan media outlets, it can be assumed that 
at the very least the SCIRI media remains sympathetic to the Iranian government. 
What is known for sure is that there remain several Iran-based media outlets that are 
specifically designed for the Iraqi audience and are easily received across the border. 
These include over 30 Iranian-backed radio stations and several satellite TV stations 
with at least some content in Arabic and designed for an Iraqi audience (Al-Deen, 
2005; Al-Marashi, 2007: 139; "Broadcasting in Iraq," 2003; Grace, 2003; 
RadioNetherland, 2005; "Voice of the Mujahedin,"). Foremost amongst the latter is 
the popular 24-hour TV station Al-Alam (“The World”) which has been dubbed 
Tehran’s Al-Jazeera due to its slick production values and its clear distaste for the 
US-led occupation of Iraq (RadioNetherland, 2003c). Beginning before the onset of 
the war in February 2003, and currently available across the Middle East and in 
Europe, Al-Alam chose to hire a number of Iraqi news anchors and journalists which, 
along with the fact that it can be received in Iraq without a satellite dish, saw the 
station rapidly achieve some of the nation’s highest ratings especially in the Shi’a 
south (Al-Qazwini, 2004; Cochrane, 2006; Feuilherade, 2004; Harmston, 2003; 
RadioNetherland, 2005). However, Al-Alam has also come under some criticism for 
its anti-US bias which is seen as “…clearly designed to incite violence” 
(RadioNetherland, 2003c). 
 
More discreetly, the Saudi Arabian government has invested many oil-dollars in the 
various pan-Arab organs. For example, Saudi money has long supported the London-
based pan-Arab daily, Asharq Al-Awsat (“The Middle East”) and helped to set up the 
paper’s Baghdad edition after the toppling of Saddam Hussein’s regime ("The press in 
Iraq," 2005). In addition, a handful of Iraq’s “independent media” has also received at 
least some funding from Saudi financiers. For example Al-Diyar (“The Homeland”), a 
terrestrial TV station launched in 2004, is currently run by Faisal Al-Yasiri, the 



  7 

former head of Iraqi Radio and Television under the Ba’athist regime, who has 
received financial support from the Saudi-owned pan-Arab pay-TV provider Arab 
Radio and Television Network (ART) (Al-Marashi, 2007: 118; RadioNetherland, 
2005). In addition Saad Bazzaz’s multi-million dollar media franchise (comprising of 
the enormously popular and professional Azzaman [“The Times”] newspaper and Al- 
Shariqiya [”The Eastern One”] TV station) is allegedly being bank-rolled by the 
Saudi government. Indeed, in 2005 Bazzaz was accused of “…running a sophisticated 
covert propaganda operation funded by the Saudi Arabian intelligence” ("Iraqi 
Independent Media Mogul Accused of Running Saudi-funded covert Propaganda 
Operation," 2005) (see also: Barker, 2008: 121-122; Pallister, 2005). In addition, 
Bazzaz has also been accused of running a pro-Sunni media organisation which 
actively discriminates against Shi’ites as well as using his enormous influence and 
wealth to bolster his own political ambitions (Al-Marashi, 2007: 118-119; Cochrane, 
2006; Daragahi, 2003: 48; Metcalf, 2006; A New Voice in the Middle East: A 
Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 8). However, despite this 
direct funding and allegations of clandestine operations, Al-Diyar, Azzaman and Al-
Sharqiya are widely considered some of Iraq’s more independent media outlets and 
appear relatively free of political allegiances. It therefore remains unclear to what 
extent the Saudi involvement in Iraq’s post-2003 media landscape has included 
editorial interference or political biases.  
 
However, the efforts of the Iranians and the Saudis pale in comparison to those of the 
United States. In fact, shortly after the fall of Baghdad in 2003, the Bush 
administration poured millions into the development of the Iraqi media (Barker, 2008; 
Gerth, 2005). While this money certainly helped in developing media outlets that 
range from explicitly pro-US to non-partisan (such as the Iraqi National Congress’ 
[INC] Al-Mutamar [“The Congress”] and the independent Kurdish paper Bilattijah 
[“Without Direction” or “Without Bias”], respectively) it was also used to enable 
CPA hegemony over the fledgling Iraqi media. Indeed, with the signing by Bremmer 
of the rather vague conditions of “Order Number 14: Prohibited Media Activity” 
(Bremmer, 2003) on the 10 June 2003 (see earlier), the CPA effectively garnered 
complete control over the media of post-Saddam Iraq. This began with a crackdown 
on the CPA’s own IMN which was ordered to cease all man-on-the-street interviews 
as they had proven, rather unsurprisingly, to be far too critical of the occupational 
forces. The IMN was further ordered to stop airing religious material such as readings 
from the Koran and to instead screen programs detailing the recently issued 
Occupying Authority Law (Gourevitch, 2003: 34-35). In addition, the former editor of 
the IMN-run Al-Sabah (“The Morning”) newspaper has accused the CPA of direct 
editorial interference after he quit the organ in May 2004 to start his own independent 
paper, Al-Sabah Al-Jadid (“The New Morning”) ("The press in Iraq," 2005; "The 
press in Iraq," 2007). More broadly, the IMN came under almost immediate scrutiny 
with the publication of an independent Iraqi Media report carried out by the combined 
efforts of the Baltic Media Centre, Index on Censorship, Institute for War and Peace 
Reporting and the International Media Support (A New Voice in the Middle East: A 
Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003). This report uncovered a 
host of problems at the IMN including the hiring of inexperienced staff, a failure to 
pay the staff properly, the condition of the equipment being used, the lack of 
appropriate training, the poor quality and unprofessional nature of the actual news 
being presented and, of course, the inherit bias towards the CPA. The weight of this 



  8 

final issue was made clear by the report’s recommendation that, due to its ties to the 
CPA, the IMN should be  

…dismantled and the constituent parts all located within independent 
institutions. A clear policy for handing over its TV and radio to an 
independent broadcaster, outside direct control of any new ministry, should be 
confirmed. Newspapers should be given formal independence and senior staff 
removed from the payroll of government contractors.  (A New Voice in the 
Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 3) 

Despite such recommendations, the IMN continued and the CPA sought to expand its 
Iraq-based media empire by attempting to bring various “independent” Iraqi media 
outlets under its control (Gourevitch, 2003: 35; RadioNetherland, 2003c). Indeed, 
even before the issue of “Order Number 14”, Maj. Gen. David H. Patraeus2 
considered putting an army officer and a translator inside the independent Mosul TV 
in order to censor what he perceived to be the broadcasting of content which might 
inflame ethno-sectarian passions (Pincus, 2003; RadioNetherland, 2003a). Although 
Mosul TV was commandeered by the US forces and re-launched shortly after the fall 
of Baghdad, by July of the same year, the CPA was actively attempting to take control 
of Mosul TV in order to fold the station under the control of the IMN ("Broadcasting 
in Iraq," 2003; RadioNetherland, 2005; Sennitt, 2003). Similarly, Najaf TV, a Shi’a 
channel airing Islamic lectures, was initially ordered to surrender itself to the control 
of US forces (A New Voice in the Middle East: A Provisional Needs Assessment for 
the Iraqi Media, 2003: 9). Bravely, the stations manager, Ali Khasif Al-Ghitta, 
refused claiming, “We are an independent station. The CPA can’t tell us what to say. 
They want us to tell everyone how good the governor they have appointed is when he 
is a crook and a Ba’athist” (Al-Ghitta, as cited in: Kafala, 2003). 
 
Sadly, these attempts to co-opt Iraqi media outlets were not the end of the CPA’s 
interference with the burgeoning press of post-Saddam Iraq. In July 2003, the Shi’a 
independent newspaper Al-Mustaqilla (“The Independent”) was shut down by the 
CPA and the managing editor, Dhari Al-Duleimi, was arrested. The paper was 
accused of having run headlines such as “Death to all spies and those who cooperate 
with the US; killing them is a religious duty” (Gourevitch, 2003: 36) and for thereby 
inciting violence (Matthew Price, 2003). However, Duleimi has defended Al-
Mustaqilla by claiming that it simply quoted a particular religious clergyman and 
mirrored a common sentiment in occupied Iraq. Reflecting on the closure of the paper 
he stated “If this is American or world democracy we reject it. Democracy means 
dialogue and exchange of views. Not attacking it in this way” (as cited in: Brahimi, 
2003). This was followed in March 2004 by the closure of two organs produced by 
the influential Shi’a cleric Moqtada Al-Sadr’s Sadr Trend, Al-Hawza3 (the name of a 
particular Shi’a seminary in Najaf where a number of leading clerics teach) and the 

                                                 
2 At the time Patraeus was in charge of various public works operations in Mosul and today, the 

promoted General Patraeus, holds the most senior position in Iraq as the commander of the US-led 

Multi-National Force Iraq (MNF-I). 
3 It should be noted here that Al-Hawza appears to have re-opened since 2004, currently published 

under the defiant moniker Al-Hawza Al-Natiqa (“The Active Hawza”) (Al-Marashi, 2007: 139). 



  9 

quarterly journal Al-Mada (“The View”), both of which appear to have represented 
Al-Sadr’s political and theological ideology, advocating an Islamic republic for Iraq 
and featuring vitriolic critiques of Israel and the American-led occupation (Rosen, 
2004). Specifically, Al-Hawza was targeted for featuring articles with headlines such 
as “America Hates Islam and Muslims” and its closure prompted thousands of 
protestors to gather at the paper’s offices in central Baghdad (Al-Sheikh, 2004; 
Gettleman, 2004; Rosen, 2004). Despite being relatively peaceful at the time, the 
protestors chanted slogans such as “No, no, America!” and “Where is democracy 
now?”, also vowing to avenge Al-Hawza’s closure (Al-Sheikh, 2004; Gettleman, 
2004). In a twist of irony, it was the closure of Al-Hawza, rather than anything printed 
across its humble pages, which ultimately garnered Al-Sadr renewed reverence 
amongst his already loyal followers and arguably incited his Mahdi Army to violence 
(Al-Marashi, 2007: 132; Rosen, 2004). In addition, the closure of Al-Hawza also lost 
the CPA the prestige associated with their promise of a free press in post-Saddam 
Iraq. Indeed, Iraqi journalists such as Kamal Abdul Karim of Azzaman (Gettleman, 
2004) and Basim al-Sheikh of Al-Dustour (“The Constitution”) were quick to react to 
the CPA’s actions, with the latter opining that  

…we must conclude that there is someone lurking to see what is written in the 
newspapers. We thought that the censor had gone forever. But it seems he is 
still here, suspiciously inspecting every newspaper—despite all the new 
freedoms we supposedly now enjoy… Regardless of the reasons behind the 
closure of Al-Hawza, we are absolutely against the closure of newspapers no 
matter what justifications are given, especially considering that we lack laws 
governing mass communications. If this continues, chaos will lead to 
confusion. (Al-Sheikh, 2004) 

Other US involvement in Iraq’s fledgling media environment has been more sinister 
and clandestine. It has long been known that the United States conducted its extensive 
Psychological Operations (“PsyOps”) campaign in Iraq throughout the 1990s under 
the Clinton administration (Myers, 1999; Sussman, 2005) and that it was extended 
well in advance of the Coalition invasion of 2003 (Clark & Christie, 2005; 
Rutherford, 2004: 55-60; Taylor, 2003). However, it has only recently come to light 
that this same operation has since been responsible for covertly planting pro-US news 
stories in the Iraqi press. In mid 2004 a company by the name of the Lincoln Group 
formed a partnership with the Rendon Group (which had earlier been hired by 
Washington to help counter Taliban propaganda in the Afghanistan War) (Gerth, 
2005). Together they were awarded a USD100 million contract by the Pentagon to 
continue “strategic communications” in Iraq (Mazzetti & Daragahi, 2005; "U.S. war 
propaganda carries on," 2006). Part of this operation entailed covertly running more 
than 1000 news articles in 12 to 15 of Iraq’s newspapers at a cost of between USD40 
and USD2000 per item (Gerth, 2005). Mostly, these stories were written by US 
soldiers who were part of the “Information Operations” program and then translated 
into Arabic by the Lincoln Group’s Iraqi staff (Hama-Saeed, 2007). These Iraqis then 
posed as wealthy freelancers, offering the shoestring Iraqi press money in exchange 
for publication (Mazzetti & Daragahi, 2005; "U.S. war propaganda carries on," 2006). 
It was never disclosed to the papers that these articles which were typically written 
from an Iraqi perspective and purposefully designed to cater to specific ethnic or 
religious groups (such as Shi’ites or Kurds) and to address key issues (including 



  10 

terrorism or democracy) were actually the cleverly disguised propaganda of the 
occupying force. Although generally pro-American papers such as the INC’s Al-
Mutamar did not seem too concerned about their publication of these articles others, 
such as the editors of the independent and well respected Al-Dustour and Al-Mada 
(“The View”, independent; not to be confused with the Sadr-backed journal of the 
same name) have claimed that they had no idea the stories were written by US 
operatives and have understandably expressed their outrage (Mazzetti & Daragahi, 
2005). More to the point, an editorial in Azzaman deemed such actions a blatant 
attempt “…to humiliate the independent national press” of Iraq (as cited in: Gerth, 
2005). The White House initially expressed its concerns over such allegations ("Bush 
concern at Iraq 'propaganda'," 2005) and while the American public was reassured 
that US law forbids such operations within the American domestic media (Mazzetti & 
Daragahi, 2005) an internal review by the Pentagon found that no guidelines were 
being violated by such Psy-Ops being conducted on Iraqi soil (Cochrane, 2006; 
Mazzetti, 2006). Subsequently, the United States government expressed that it 
intended to continue such propaganda campaigns and that such practices may well be 
extended to other parts of the world (Mazzetti, 2006).  
 
Unfortunately, the interference in Iraq’s media sector is not limited to those 
governments which exist outside its borders. Following the appointment of the Iraqi 
Governing Council (IGC) in July 2003 by the CPA, the new interim body 
demonstrated its rather draconian approach to media freedom almost immediately by 
repeatedly suspending two of the region’s most popular pan-Arab satellite channels, 
Al-Arabiya and Al-Jazeera for allegedly inciting violence (Feuilherade, 2003b; Fisk, 
2003; "Iraq: Closure of Al-Arabiya News Channel," 2003; "Iraqi leaders ban Arab TV 
network," 2003; RadioNetherland, 2003d). Similarly, when the Interim Iraqi 
Government (IIG) replaced the IGC in June 2004, the newly appointed Prime 
Minister Iyad Allawi made his approach to media freedom explicit by stating, “…we 
will not allow some people to hide behind the slogan of freedom of the press and 
media” (as cited in: Polk, 2005: 195). This was by no means an empty threat, as the 
IIG soon followed the example of the IGC before them by suspending both Al-
Arabiya and Al-Jazeera under similar allegations of inciting violence (Al-Marashi, 
2007: 131; Cochrane, 2006; Hama-Saeed, 2007; "IFJ Accuses Iraq of "Unacceptable 
and Illogical Censorship" Over Ban on Al-Jazeera," 2004; "Iraq Shuts Al-Jazeera 
Baghdad Office for a Month," 2004). Then in November 2004, the Allawi-created 
HMC went as far as to warn the Iraqi media industry to cover the unfolding events of 
the US military’s operation to recapture Fallujah, Operation Al-Fajr (“Phantom 
Fury”) in ways that reflected the official government stance or face unspecified 
consequences (RadioNetherland, 2005). This was followed in 2005 by the sentencing 
to prison of two Iraqi journalists from southern Baghdad after they dared to be critical 
of their provincial government and local police forces (Finer, 2005).  
 
With the ascension of the Iraqi Transitional Government (ITG) following the January 
2005 elections, came their drafting and ratification of the Iraqi Constitution (see 
earlier). However, despite the press freedoms that the constitution guarantees, the 
Iraqi media industry has continued to suffer since its promulgation. Indeed, 2006 has 
seen incidents such as the bashing and harassment of journalists working for the CPA-
funded Al-Hurra Iraq (“The Free One”) television network by the Iraqi police 
("APFW Denounces the Aggression on Al-Hurra Reported by Iraqi Police," 2006), 
while countless others have been threatened, beaten, arrested, detained and even 



  11 

charged with defamation ("APFW Calls for the Release of Iraqi Journalist," 2006; 
Enders, 2006; Finer, 2005; Hama-Saeed, 2007; Ridolfo, 2006; Von Zielbauer, 2006). 
More recently, the Iraqi Parliament has urged Prime Minister Nuri Al-Maliki to close 
down Saad Bazzaz’s “independent” media empire, including both the Azzaman 
newspaper and the Al-Sharqiya TV station, under allegations that they were too 
critical of a recent draft law that proposed turning Iraq into a federal state 
("Parliament asks government to close Azzaman," 2006). While such threats and 
intimidation have led some papers to close in protest ("APFW Expresses Solidarity 
with Iraqi Editor in Chief," 2006; "Iraq: Al Shahid al Mustaqel Stops publishing in 
Response to Governmental Practices," 2006) others, such as the satellite TV channel 
Al-Zawra (“The Curved [City]” – a popular soubriquet for Baghdad) have been 
ordered closed by the Iraqi Government (Al-Marashi, 2007: 114; Hama-Saeed, 2007). 
 
Sadly, the controlling bodies of the relatively autonomous Kurdish region in the north 
of Iraq have also enacted similar restrictions upon its once relatively free press. In 
fact, almost immediately after the fall of Saddam in 2003, several journalists were 
either threatened or arrested, including three journalists who were incarcerated by the 
powerful Kurdistan Democratic Party (KDP) for having questioned the party’s 
finances (Hama-Saeed, 2007). In 2005 the Kurdish authorities successfully sued 
Kurdistan’s most widely read and well respected independent newspaper, Hawlati 
(“Citizen”), effectively imprisoning both a former and the current editor of the paper 
for 6 months after they criticised a Kurdish official for not paying his phone bill 
(Hama-Saeed, 2007; Von Zielbauer, 2006). In late 2005 a Kurdish-Austrian was 
initially sentenced to 30 years in prison after he had posted several articles on the 
internet which accused the head of the KDP, Massoud Barzani, of abusing his 
position ("APFW Alert: APFW Condemns the Verdict Against Kamal Sayed Qader," 
2006; Hama-Saeed, 2007). However, with mounting diplomatic pressure from the 
Austrian government and other international bodies, the sentence was eventually 
“watered down” to a year and a half ("APFW Alert: APFW Condemns the Verdict 
Against Kamal Sayed Qader," 2006).  
 
Unfortunately, the freedom accorded to the Kurdish press has continued to 
deteriorate, with 2006 witnessing the harassment, detention and beating of dozens of 
journalists across Iraqi Kurdistan. For example in both March and August 2006 a 
series of relatively peaceful demonstrations broke out in protest against the regional 
government and the lack of basic public services. In both cases, the journalists 
covering the events became the target of the Kurdish security forces, with the August 
protests resulting in the arrest of 28 journalists and the confiscation of their cameras 
and other equipment (Hama-Saeed, 2007; Ridolfo, 2006). In addition, 2006 also saw 
the Kurdish authorities escalate their attacks against Hawlati, including the detention 
of several more of the paper’s journalists, one of which had been investigating a 
warehouse fire that witnesses claim was deliberately lit by a Kurdish official 
desperate to destroy any evidence of his black market operations (Axe, 2006). As 
recently as September 2007 both the KDP and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK) 
have demonstrated their distaste for an independent media by agreeing to withdraw 
any further interaction with those media outlets which have proven themselves to 
critical of their leadership. Taking this a step further, the PUK has begun to reprimand 
and even sack a number of their senior officials who were found to have made 
unfavourable remarks about the party and its leadership in their media appearances 
(Mahwi & Abdullah, 2007). 



  12 

Conclusion 
 
The irony here barely needs to be stated. At a time when Iraq is struggling to build a 
stable and robust democratic order following years of repression under the Ba’athist 
regime, there are a whole collection of forces working to undermine one of the pillars 
of Iraq’s emerging democracy, its free press. While the efforts of the Iranians and 
Saudi’s are clearly problematic and in need of further scrutiny, it is the US 
administrations contradictory rhetoric and action which invite the greatest amount of 
criticism. On the one hand the Bush administration has been adamant that the 
proliferation of democracy around the globe, and particularly across the Middle East, 
is central to its broader geo-political agenda4. Yet, at the same time, there is an 
undermining of one of the hallmarks of Iraq’s emergent democracy – its free and 
independent press by both the development of state media services such as the IMN 
that openly serve US purposes, and by the destabilization or removal of those media 
organs which do not via more clandestine methods. Unfortunately, recent events 
indicate that this trend has continued since the ascension of the Iraqi government who 
have also sought to limit media freedom in Iraq and to silence the kind of reportage 
that one would generally hope to find in a free and democratic state. Similarly, the 
Kurdish regional authority has been active in repressing the nascent public sphere of 
Iraq via various practices that limit the functioning of the media.    
 
Despite each of the above problems and controversies, there are several reasons to be 
optimistic about the media of post-Saddam Iraq. Perhaps the first such reason is the 
fact that thirty-five years of Ba’athist rule and its tight restrictions on the media has 
left in its wake an Iraqi population that has developed an “…abysmal distrust of 
official news” (Bengio, 2004: 109) and is skilled in navigating carefully crafted 
propaganda (Ali & Marzook, 2005; Bengio, 1998: 63; Braude, 2003: 141-142; King, 
2003; Oppel Jnr, 2003). This can be seen in the fact that most Iraqis have exercised 
their right to eschew the United States backed media in favour of the local, 
independent press and the pan-Arab satellite channels. As Nicholas Mirzoeff notes, 
the people of Iraq have “…steadfastly refused to watch Iraqi Media Network, the US 
official television station, seeing it as simply more propaganda” (Mirzoeff, 2005: 76) 
(see also: Feuilherade, 2004; King, 2003). Beyond this, even former employees of the 
Lincoln Group have noted that the broader Psy-Ops program, despite its enormous 
cost, was largely ineffective due to the fact that Iraqis knew the content was American 
(Gerth, 2005; "U.S. war propaganda carries on," 2006). Even the uncovering of the 
Lincoln Group’s association with the Pentagon and their collective strategy of 
planting pro-US news items in the independent Iraqi press was “…met mostly with 
shrugs in Baghdad, where readers tend to be sceptical about the media” (Gerth, 2005).  
 
Beyond the fact that Iraqi audiences are generally critical of the media and able to 
navigate politically inspired propaganda, it is also worth noting that despite the forces 
attempting to control and manipulate the domestic media sector, it played a decidedly 
positive role during the elections and referendums held across the nation in 2005. 
Despite the various overt and clandestine measures taken to limit and control press 
freedom in Iraq, it nonetheless played a public service role in informing the people 
about where and when to vote, it monitored instances of corruption, it aired lengthy 
discussions on the pros and cons of constitutional government and democratic 
                                                 
4 See for example President Bush’s 2005 State of the Union Address (Bush, 2005). 



  13 

practises, and it delivered detailed information about the key parties and policies 
(Isakhan, 2007, 2008a, 2008b). However, if these positive trends are to continue and 
Iraq is to build towards a truly robust and egalitarian democratic order, then the 
nation’s media sector needs to be free from domestic restrictions and foreign 
interference. Both the foreign and domestic powers that have thus far interfered in 
Iraq’s media sector need to stand aside and allow the rational-critical debate that 
facilitates this process. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  



  14 

References:  
 
Abedin, M. (2006). The Iraqi Media's Response to Recent Sectarian Tension in Iraq. 

Terrorism Focus, 3(10), 4-5. 
Al-Deen, H. N. (2005). Changes and Challenges of the Iraqi Media. [electronic]. 

Global Media Journal, 4(6). 
Al-Marashi, I. (2006a). The Dynamics of Iraq's Media: Ethno-Sectarian Violence, 

Political Islam, Public Advocacy, and Globalisation.   Retrieved 17 
September, 2007, from http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf 

Al-Marashi, I. (2006b). Issue Paper: The Media and Ethno-Sectarian Dynamics in 
Iraq.   Retrieved 17 September, 2007, from 
http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf 

Al-Marashi, I. (2007). The Dynamics of Iraq's Media: Ethno-Sectarian Violence, 
Political Islam, Public Advocacy, and Globalisation. Cardozo Arts and 
Entertainment Law Journal, 25(95), 96-140. 

Al-Qazwini, I. H. (2004). On the Role of Media in the Current Transition Phase in 
Iraq. Transnational Broadcasting Studies, 13. 

Al-Sheikh, B. (2004). A Limitless Inferno.   Retrieved 10 March, 2006, from 
http://www.worldpress.org/Mideast/1850.cfm 

Ali, H., & Marzook, A. (2005, 5 January). Conspiracy theories have a hold of post-
Saddam Iraq; 30 years of state manipulation are proving hard for some to 
shrug off. Daily Star,  

APFW Alert: APFW Condemns the Verdict Against Kamal Sayed Qader (2006).   
Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\03\13030.ht
m 

APFW Calls for the Release of Iraqi Journalist (2006).  20 September. Retrieved 18th 
January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\09\13176.ht
m 

APFW Denounces the Aggression on Al-Hurra Reported by Iraqi Police (2006).  1 
August. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=press\english\2006\08\13143a.
htm 

APFW Expresses Solidarity with Iraqi Editor in Chief (2006).  20 September. 
Retrieved 9 November, 2007, from 
http://www.apfw.org/print.asp?fname=press%5Cenglish%5C2006%5C09%5C
13175.htm 

Axe, D. (2006). Propagandistan: Iraqi Kurdistan is free - but its media sure isn't.  5 
April. Retrieved 2 October, 2006, from 
http://www.worldpress.org/Mideast/2308.cfm 

Barker, M. J. (2008). Democracy or polyarchy? US-funded media developments in 
Afghanistan and Iraq post 9/11. Media, Culture & Society, 30(1), 109-130. 

Batatu, H. (1982 [1978]). The Old Social Classes and the Revolutionary Movements 
of Iraq: A Study of Iraq's Old Landed and Commercial Classes and of its 
Communists, Ba'thists, and Free Officers. Princeton, NJ: Princeton University 
Press. 

Beehner, L. (2006). Iraq's Press: A Status Report.  2 May. Retrieved 13 August, 2007, 
from http://www.cfr.org/publication/10574/ 



  15 

Bengio, O. (1998). Saddam's Word: Political Discourse in Iraq. New York: Oxford 
University Press. 

Bengio, O. (2004). In the Eyes of the Beholder: Israel, Jews and Zionism in the Iraqi 
media. In T. Parfitt & Y. Egorova (Eds.), Jews, Muslims and Mass Media: 
Mediating the 'Other' (pp. 109-119). London: RoutledgeCurzon. 

Brahimi, R. (2003). Iraq's media wrestles with new freedoms.   Retrieved 28 
September, 2006, from 
http://www.cnn.com/2003/WORLD/meast/08/04/sprj.irq.media/ 

Braude, J. (2003). The New Iraq: A Thought-Provoking Analysis of the Rebuilding of 
a Nation. Sydney: HaperCollins. 

Bremer, L. P. (2004). Coalition Provisional Authority Order Number 65: Iraqi 
Communications and Media Commission.   Retrieved 18th January, 2007, 
from http://www.cpa-iraq.org/regulations/20040320_CPAORD65.pdf 

Bremmer, L. P. (2003). Coalition Provisional Authority Order Number 14: Prohibited 
Media Activity.   Retrieved 18th January, 2007, from http://www.cpa-
iraq.org/regulations/20030610_CPAORD_14_Prohibited_Media_Activity.pdf 

Broadcasting in Iraq (2003).   Retrieved 27 September, 2007, from http://www.al-
bab.com/arab/countries/iraq/broadcast.htm 

Bush concern at Iraq 'propaganda' (2005).  1 December. Retrieved 26 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4490324.stm 

Bush, G. W. (2005). State of the Union Address.   Retrieved 29 September, 2005, 
from http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4231571.stm 

Chomsky, N. (2006). Failed States: The Abuse of Power and the Assault on 
Democracy. New York: Metropolitan Books. 

Clark, A. M., & Christie, T. B. (2005). READY . . . READY . . . DROP!: A Content 
Analysis of Coalition Leaflets Used in the Iraq War. Gazette: The 
International Journal for Communication Studies, 67(2), 141–154. 

Cochrane, P. (2006). The 'Lebanonization' of the Iraqi Media: An Overview of Iraq's 
Television Landscape. [electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 16. 

Daragahi, B. (2003). Rebuilding Iraq's media. Columbia Journalism Review, 42(2), 
45-50. 

Enders, D. (2006). Danger for Iraqi Journalists.  6 February. Retrieved 28 September, 
2007, from http://www.motherjones.com/cgi-
bin/print_article.pl?url=http://www.motherjones.com/news/update/2006/02/ira
qi_journalists.html 

Feuilherade, P. (2003a, 11 April). New media plans for new Iraq. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2939009.stm. Retrieved 25 sept 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2939009.stm 

Feuilherade, P. (2003b). Profile: Al-Arabiya TV.  25 November. Retrieved 25 
September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3236654.stm 

Feuilherade, P. (2004, 29 June). Iraqi media test new environment. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3847537.stm. Retrieved 25 sept 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3847537.stm 

Finer, J. (2005). Press in Iraq gains righst but no refuge.  6 June. Retrieved 28 
September, 2007, from http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html 

Fisk, R. (2003). Iraq: News, but not as we know it.  7 October. Retrieved 12 March, 
2008, from http://www.corpwatch.org/article.php?id=7886 

Gerth, J. (2005). Military's information war is vast and often secretive.   Retrieved 10 
March, 2006, from 



  16 

http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=113
4363600&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage 

Gettleman, J. (2004). G.I.'s Padlock Baghdad Paper Accused of Lies.   Retrieved 28 
September, 2006, from 
http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F10A15F935540C7A8EDDA
A0894DC404482 

Ghazi, M. (2006). Mixed Reaction Over Iraqi Satellite Channels.  31 January. 
Retrieved 28 September, 2007, from 
http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml 

Gourevitch, A. (2003). Exporting Censorship to Iraq: The Press System we allow the 
Iraqis is far from free. The American Prospect, 14(9), 34-36. 

Grace, N. (2003). Iraq Media Dossier: Hate Radio Target Iraq.   Retrieved 27 
September, 2007, from 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq-sciri.html 

Hama-Saeed, M. (2007). Media in Iraq at Risk.  26 March. Retrieved 9 October, 
2007, from http://www.aina.org/news/20070326182538.htm 

Harmston, G. (2003). Iraqis enjoy media bonanza.  14 May. Retrieved 25 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm 

Hil, R., & Wilson, P. (2007). Dead Bodies Don't Count: Civilian Casualties and the 
Forgotten Costs of the Iraq Conflict. Burleigh: Zeus Publications. 

IFJ Accuses Iraq of "Unacceptable and Illogical Censorship" Over Ban on Al-Jazeera 
(2004).   Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12650.htm 

Iraq Shuts Al-Jazeera Baghdad Office for a Month (2004).  7 August. Retrieved 18th 
January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12647.htm 

Iraq: Al Shahid al Mustaqel Stops publishing in Response to Governmental Practices 
(2006).  24 September. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2006\09\13179.ht
m#topOfPage 

Iraq: Closure of Al-Arabiya News Channel (2003).  24 November. Retrieved 18th 
January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12165.htm 

Iraq: Local journalists call for increased protection (2006).  1 March. Retrieved 10 
March, 2006, from 
http://www.asharqalawsat.com/english/news.asp?section=5&id=3972 

The Iraqi Constitution (2005).   Retrieved 24 January, 2007, from 
http://www.iraqigovernment.org/Content/Biography/English/consitution.htm 

Iraqi Independent Media Mogul Accused of Running Saudi-funded covert 
Propaganda Operation (2005).   Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2005\12807.htm 

Iraqi leaders ban Arab TV network (2003).  24 November. Retrieved 26 September, 
2007 

Isakhan, B. (2007). The role of the press in Iraq's long struggle for democratic 
reform. Paper presented at the OURMedia - NUESTROSMedios VI 
International Conference, University of Western Sydney, Australia: 
http://www.ourmedia07.net/  

Isakhan, B. (2008a). The Post-Saddam Iraqi Media: The Public Sphere and 
Democratisation. Paper presented at the Asian Media Information and 



  17 

Communication (AMIC) Conference, University of Queensland, Australia: 
http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf. 

Isakhan, B. (2008b). Read all about it: The free press, the public sphere and 
democracy in Iraq. Bulletin of the Royal Institute for Inter-Faith Studies 
(Jordan), 9(1), [forthcoming]. 

Kafala, T. (2003, 27 June). Iraq's media free-for-all. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3023752.stm. Retrieved viewed: 25 
sept 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3023752.stm 

King, S. (2003, 11 May). Rebuilding Iraq's media. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3013907.stm. Retrieved 25 sept 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3013907.stm 

Mahwi, A., & Abdullah, P. (2007). Talabani faction's war against freedom of 
expression, free media in Kurdistan and critical cadres within PUK.  24 
September. Retrieved 9 October, 2007, from 
http://www.iraqupdates.com/p_articles.php/article/22045 

Mazzetti, M. (2006, 4 March). Militray will keep planting articles in Iraq. Los Angeles 
Times, from http://www.commondreams.org/headlines06/0304-04.htm 

Mazzetti, M., & Daragahi, B. (2005). U.S. Military Covertly Pays to Run Stories in 
Iraqi Press. Los Angeles Times  30 November. Retrieved 28 February, 2007, 
from http://www.commondreams.org/headlines05/1130-07.htm 

Metcalf, S. (2006, 6 April). Analysis: Iraq's media three years on. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm. Retrieved 25 sept 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm 

Mirzoeff, N. (2005). Watching Babylon: The War in Iraq and Global Visual Culture. 
New York: Routledge. 

Myers, S. L. (1999, 7 November). Toppling dictators: Guns don't scare them? Try 
campaign spending. New York Times, p. 5,  

A New Voice in the Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media 
(2003). Baghdad, London, Copenhagen: Baltic Media Centre, Index on 
Censorship, Institute for War & Peace Reporting and International Media 
Support. 

Oppel Jnr, R. A. (2003). Iraqis get the News but often don't believe it.  5 August. 
Retrieved 28 September, 2007, from 
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575
BC0A9659C8B63 

Pallister, D. (2005, 26 January). Media mogul accused of running Saudi-funded 
propaganda campaign. The Guardian, from 
http://www.commondreams.org/headlines05/0126-04.htm 

Parliament asks government to close Azzaman (2006).  October 17. Retrieved 16th 
January, 2007, from 
http://www.azzaman.com/english/index.asp?fname=news\2006-10-
17\kurd4.htm 

Pincus, W. (2003). U.S. General may censor Iraqi TV station's programs.  9 May. 
Retrieved 28 September, 2007, from http://www.washingtonpost.com/ac2/wp-
dyn/A32796-2003May8?language=printer 

Piper, I. (2004, 11 April). Rebuilding Iraq's media one year on. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3610671.stm. Retrieved 25 September, 
2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3610671.stm 



  18 

Polk, W. R. (2005). Understanding Iraq: The whole sweep of Iraqi history from 
Genghis Khan's Mongols to the Ottoman Turks to the British Mandate to the 
American Occupation. London: I. B. Tauris. 

The press in Iraq (2005).  26 January. Retrieved 25 September, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm 

The press in Iraq (2007).  12 January. Retrieved 25 September, 2007, from 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm 

Price, M. (2003, 12 August). Baghdad's media explosion. BBC News, p. 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm. Retrieved 25 sept 2007, 
from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm 

Price, M. (2004). Reimposing Controls on the Iraqi Press.  9 October. Retrieved 28 
September, 2007, from 
http://www.globalpolicy.org/security/issues/iraq/media/2004/1009agency.htm 

RadioNetherland (2003a). Iraq Media Dossier: Media developments 7-18 May.   
Retrieved 27 September, 2007, from 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030519.html 

RadioNetherland (2003b). Iraq Media Dossier: Media developments 9-11 April. 
Radio Netherland Worldwide: 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030422.html. 

RadioNetherland (2003c). Iraq Media Dossier: Media developments 23 June-28 July. 
Radio Netherland Worldwide: 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html. 

RadioNetherland (2003d). Iraq Media Dossier: Media developments 29 July-30 
September. Radio Netherlands Worldwide: 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030729.html. 

RadioNetherland (2005). Iraq Media Dossier: The Latest Situation.   Retrieved 27 
September, 2007, from 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraqmediasurvey.html 

Ridolfo, K. (2006). Iraq: Security, Political Pressure Affect Media Performance.  25 
August. Retrieved 28 September, 2007, from 
http://www.rferl.org/featuresarticle/2006/08/78514368-2885-4010-BDFA-
D3800EF72BAD.html 

Rosen, N. (2004). The Shi'ite voice that will be heard.  8 April. Retrieved 28 
September, 2006, from 
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/FD08Ak06.html 

Roug, L. (2006). Unfair, Unbalanced Channels: Despite U.S. efforts to promote 
journalistic standards in Iraq, sectarian divisions are bleeding over onto a 
dozen TV stations.  28 March. Retrieved 19 October, 2007, from 
http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html 

Rugh, W. A. (2004). Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and television in Arab 
Politics. Westport: Praeger Publishers. 

Rutherford, P. (2004). Weapons of Mass Persuasion: Marketing the War Against 
Iraq. Toronto: University of Toronto Press. 

Sennitt, A. (2003). Iraq Media Dossier: Mosul TV fights for independence.   
Retrieved 27 September, 2007, from 
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/mosul030714.html 

Sussman, G. (2005). Global Electioneering: Campaign Consulting, Communications, 
and Corporate Financing. Lanham: Rowman & Littlefield Publishing, Inc. 



  19 

Taylor, P. M. (2003). 'We Know Where You Are': Psyological Operations Media 
During Enduring Freedom. In D. K. Thussu & D. Freedman (Eds.), War and 
the Media (pp. 101-113). London: Sage. 

'Towards Freedom TV': A Channel Targeting the Iraqis, launched by Messages from 
Blair and Bush (2003).  10 April. Retrieved 18th January, 2007, from 
http://www.apfw.org/indexenglish.asp?fname=news\english\2004\12027.htm 

U.S. war propaganda carries on (2006).   Retrieved 28 February, 2006, from 
http://www.aljazeera.com/me.asp?service_ID=10717 

Usher, S. (2006). Iraq media killings provoke shock.  10 May. Retrieved 26 
September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4758601.stm 

Voice of the Mujahedin.   Retrieved 27 September, 2007, from 
http://www.clandestineradio.com/intel/station.php?id=87&stn=664 

Von Zielbauer, P. (2006). Iraqi Journalists Add Laws to List of Dangers.  29 
September. Retrieved 28 September, 2007, from 
http://www.nytimes.com/2006/09/29/world/middleeast/29media.html?ei=5090
&en=e9c76850dc836f84&ex=1317182400&partner=rssuserland&emc=rss&p
agewanted=print 

Whitaker, B. (2003). Getting a bad press.  23 June. Retrieved 18th January, 2007, 
from 
http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html 

Zanger, M. (2005). Iraq's Emerging Press. Nieman Reports, 59(4), 106-109. 
 
 


