
Refereed paper delivered at 
Australian Political Studies Association Conference 

6 – 9 July 2008 
Hilton Hotel, Brisbane, Australia 

 
Mediating a Polyarchal Public Sphere in China 

 
Mr Michael J. Barker 

Urban Research Program, Griffith University, QLD, Australia 
 
Abstract 
The ‘promotion of democracy’ is an integral part of most developed countries’ foreign 
policies, and most foreign interventions are now carried out in the name of democracy. Yet 
despite the democratic rhetoric surrounding such policies the underlying motivations for so-
called democratic interventions often remain ambiguous. Many authors have even suggested 
that instead of promoting substantial or participatory forms of democracy, such practices 
actually serve to promote low-intensity democracy. In this regard, one of the most powerful 
organisations is the US-based National Endowment for Democracy (NED), which tends to set 
the global agenda for these rather questionable ‘democratic’ interventions. The NED itself 
recognises that a vital part of its work entails the development of a suitably democratic public 
sphere in its target countries. Therefore, this study will provide the first critical analysis of the 
NED’s role in promoting ‘democratic’ media developments within China. It will identify the 
groups that receive support from both the American and wider international ‘democracy 
promoting’ community and discuss the implications of their activities on the development of 
what might become the world’s largest democratic public sphere.  
 

 1



The promotion of democracy is now a mainstay of US foreign policy, which is ironic given 
the US’s historical (and ongoing) propensity for overthrowing democratic governments, and 
funding authoritarian regimes and terrorists to promote ‘democracy’ (Blum 2004; Ganser 
2005). However, despite evident contradictions, democracy promoting bodies all over the 
world have long considered the cultivation of independent media outlets (abroad) to be a key 
component of their countries’ foreign policies. Such attempts by US foreign policy elites to 
promote democratic public spheres are especially controversial given the present democratic 
deficit of their own domestic media systems (e.g. Klaehn 2005). This begs the question: what 
type of public sphere is actually being promoted overseas in the name of democracy? The 
answer to this question has been heavily influenced by the neoliberal onslaught forced on 
much of the world’s citizenry over the last few decades (Beder 2006; Carey 1995), as the 
political, economic and cultural ascendency of corporate-backed elites has severely limited 
discussions of what should constitute a democratic public sphere. Thus instead of promoting 
more participatory forms of democracy (e.g. Albert and Hahnel 1991), it appears that foreign 
policy elites have settled for promoting low-intensity democracy (Gills 1993), or what Dahl 
(1971) referred to as polyarchy – that is, a limited form of elite-driven democracy. 
 
In the US, the formal institutionalisation of  the ‘promotion of democracy’ into their foreign 
policy making apparatus was marked in 1984 by the formation of two ‘non-governmental’ 
bodies, the National Endowment for Democracy (NED) and the US Institute for Peace 
(USIP). (At this point it is important to note that although this article focuses on the activities 
of the former of these two groups, the NED, it is important to point out that the USIP 
undertakes similar ‘democratic’ work but under the guise of peace not democracy (Diamond 
and Hatch 1990).) Building upon the pioneering work of liberal philanthropists (like the Ford 
and Rockefeller Foundations) who were successful in their attempts to deradicalize 
progressive movements for social change (Barker 2008a; Roelofs 2003), the NED was created 
to enable, as their first president duly noted, to overtly undertake the work that was previously 
carried out covertly by the CIA – that is, providing strategic funding to various foreign groups 
(Ignatius 1991). This ‘democratic’ idea gained special credence within US foreign policy 
elites, because public revelations of the covert and illegal actions of the CIA in both the US 
and abroad – as revealed by the Church Commission – led to increased pressure on the 
government to be more democratic. Thus the creation of the NED, which was blessed with 
bipartisan support and was as Blum (2000, 180) accurately observed a masterpiece ‘[o]f 
politics, of public relations and of cynicism.’ 
 
Robinson (1996) provided the first seminal critique of the NED’s international ‘democracy 
promoting’ activities when he thoroughly documented their role in promoting polyarchy in 
Chile, Haiti, Nicaragua, and the Philippines. However, since his initial study many other 
authors have illustrated the crucial coordinating role the NED has played in promoting the 
‘democratic’ interests of transnational capital (for recent examples see Barker 2006; Fenton 
2006; Scipes 2006). Interestingly, researching the groups that receive funding from the NED 
is easy because the overt nature of their organisation means that they publish their grant 
details on their website.1 To date though, despite increased media coverage of the NED’s 
antidemocratic activities (in Venezuela particularly), few researchers have investigated how 
the media and publishing projects the NED has been involved with – notable exceptions being 
Barker (In Press a, 2008b) and Sussman (2006).  
 

                                                 
1 Only grants distributed by the NED after 1990 are listed on their website, see Democracy Projects Database. 
http://www.ned.org/dbtw-wpd/textbase/projects-search.htm. All further unattributed quotations used in this 
article referring to NED grants can be located on this database.   

 2

http://www.ned.org/dbtw-wpd/textbase/projects-search.htm


Taking note of this gap in both academic reports and the alternative media, this paper 
examines Chinese organisations that have received media-related grants from the NED since 
1990 (the date from which the NED’s grant making details are available online). Although for 
reasons of concision it is not possible to review all of the Chinese groups that have received 
NED support for their media work, I will provide a critical overview of some of the better 
known organisations to illustrate the numerous ways by which the NED attempts to promote a 
polyarchal public sphere in China. Support for Tibetan-related causes is also an integral part 
of the NED’s work in China, however, this has been examined elsewhere (Barker 2007a). The 
structure of this article is as follows: initially, I examine one of the first media projects to 
receive NED aid in the 1980s. I follow this with an assessment of a number of America-based 
groups and their media projects. The paper will then investigate the media work of two of the 
largest human rights groups working on Chinse issues, and will conclude by examining the 
NED’s support of the free-market in China.  
 
The First Chinese Reform Publication to Receive NED Support 
 
Between 1990 and 1994 China Perspective, Inc. received five NED grants to publish their 
Chinese-language quarterly, the Chinese Intellectual – which the NED described as a 
‘Chinese-language quarterly distributed inside the People’s Republic of China which 
promotes the evolution of China toward an open and democratic society.’ Crucially, McGehee 
(1999) notes that the Chinese Intellectual was launched in 1984 with NED support; the 
NED’s website also adds that China Perspective, Inc. was ‘the first of many Chinese reform 
publications to receive NED support.’2  
 
The Chinese Intellectual is edited by Liang Heng, who is the co-author of Son of the 
Revolution (1984) – the other author of his book is his wife, Judith Shapiro, who in 1993 (at 
least) was the Asia program officer at the NED (McGehee 1999; Shapiro, 1993). McGehee 
(1999) notes that the Chinese Intellectual’s editorial board is ‘composed of distinguished 
American and Chinese writers — John K. Fairbanks and Andrew Nathan, Sidney Hook, and 
social scientists Irving Horowitz and Seymour Martin Lipset.’ Three of these scholars are 
notable for their strong ‘democratic’ links, Andrew J. Nathan (who is a trustee of Freedom 
House, a director of the NED-funded Center for Modern China (see later), a member of the 
editorial board of the NED’s Journal Of Democracy, the former Director of the Weatherhead 
East Asian Institute where he is presently a faculty member, and is a member of HRW’s Asia 
Advisory Committee – where he was chair from 1995 to 2000);3 Irving L. Horowitz (who is a 
member of Freedom House’s American Committee for Peace in the Caucasus, has been a 
director of the conservative Alexis de Tocqueville Institution, and in 2003 was awarded the 
Gerhart Niemeyer Award by the infamous Intercollegiate Studies Institute – Messer-Davidow, 
1993);4 and the recently deceased Seymour Martin Lipset (who is a former director of the 
USIP, Albert Shanker Institute, and the Committee for the Free World).5 Finally, according to 

                                                 
2 NED 20th Anniversary Timeline. http://www.ned.org/about/nedTimeline.html  
3 Board Of Trustees. http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=30&page=10  
4 The American Committee for Peace in the Caucasus was formerly known as the American Committee for 
Peace in Chechnya, see Right Web Profile. http://rightweb.irc-online.org/profile/1429  
About ACPC. http://www.peaceinthecaucasus.org/about_members.htm  
Fiscal 2002. http://adti.net/form990/tax.menu.html  
Gerhart Niemeyer Award for Distinguished Contributions to Scholarship in the Liberal Arts. 
http://www.isi.org/spotlight/awards/awards_detail.aspx?id=7C2BCC8C-AC3D-4646-A0FA-D48161F61CE7  
5 Right Web Profile: Committee for the Free World. http://rightweb.irc-online.org/gw/1587 
‘Welcome’. http://www.kennedy-center.org/about/   

 3

http://www.ned.org/about/nedTimeline.html
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=30&page=10
http://rightweb.irc-online.org/profile/1429
http://www.peaceinthecaucasus.org/about_members.htm
http://adti.net/form990/tax.menu.html
http://www.isi.org/spotlight/awards/awards_detail.aspx?id=7C2BCC8C-AC3D-4646-A0FA-D48161F61CE7
http://rightweb.irc-online.org/gw/1587
http://www.kennedy-center.org/about/


Media Transparency, between 1987 and 1993 China Perspective, Inc. received seven grants 
(worth a total of $290,000) from the neoconservative Bradley Foundation.6  
 
Chinese Media: Made in America 
 
Another group that benefited from the NED’s largess is the Independent Federation of 
Chinese Students and Scholars (IFCSS) was founded on August 1, 1989 in America, and aims 
to ‘promote democracy in China and to protect the interests of the Chinese students and 
scholars studying in the United States, as a response to the June 4th event in 1989.’7 In 1992, 
IFCSS received support from the NED to publish their newsletter which is ‘distributed to a 
membership of 43,000 Chinese students with registered chapters on 166 campuses in the 
United States.’ Their newsletter received continued NED support in 1994 and 1995 – by then 
it was being sent to ‘200 IFCSS campus chapters and other student associations.’  
 
The founding president of IFCSS was Yongchuan Liu (also known as Alex Liu), who in 2001 
also founded the Los Angeles-based RM Institute – where he currently directs their 
Measuring Democracy project.8 The RM Institute’s website notes that this project ‘aim[s] to 
develop new measurement technologies with applications to measure quality of democracy 
and the opening of authoritarian regimes’ with a special emphasis on using their ‘frameworks 
and technologies to measure Chinese democracies.’9 The RM Institute’s website also adds 
that advisors on this project include Stanford professor Larry Diamond, who is a co-director 
of the NED’s International Forum for Democratic Studies, a member of USAID’s Advisory 
Committee on Voluntary Foreign Aid, coordinates the democracy program of the Center on 
Democracy, Development and the Rule of Law, and is a senior fellow at the right-wing 
Hoover Institution.10 Liu’s close affiliations to ‘democratic’ notables like Diamond are not so 
surprising considering that he came to Stanford University on a Fullbright Scholarship in 
1986, and has also worked as a research fellow at the Hoover Institution between 1993 and 
1995.11 It is also interesting to note that Qiang Xiao, who served as the assistant to the first 
IFCSS president (Yongchuan), went on to work for Human Rights in China (see later); while 
Hongkuan Li who served as a IFCSS council member between 1997 and 1999, went on to 
become an editor of Chinese VIP Reference – an organisation that received a grant from the 
NED in 1998 to publish two Chinese-language electronic newsletters, the weekly Dacankao 
(Big Reference News), and the daily Xiaocankao (Mini Reference News).12  
 
In 1994 and 1995 the NED supported the US publication Tendency Quarterly (Qingxiang), 
which the NED referred to as the ‘most political of China’s overseas literary quarterlies.’13 
Tendency Quarterly was founded in 1993 by Huang Beiling (Bei Ling), who is also the 
founder and former executive director of the Independent Chinese PEN Center (ICPC) – a 
group that was ‘founded in 2001 by a group of Chinese writers in exile and in China, ICPC is 
primarily concerned with the rights of Chinese language writers throughout the world.’14 

                                                 
6 China Perspective, Inc. http://www.mediatransparency.org/recipientgrants.php?recipientID=607  
7 About Independent Federation of Chinese Students and Scholars (IFCSS). http://www.ifcss.net/ifcss-intro.htm  
8 Yongchuan Liu. http://www.ifcss.net/yongchuan-liu.htm  
9 Measuring Democracy. http://www.researchmethods.org/demomeasure  
10 Larry Diamond. http://www.hoover.org/bios/diamond.html  
11 Alex's Life Journey. http://www.researchmethods.org/alex.htm  
12 Huang Jinqiu – Party Organizer and Writer Arrested. http://www.freechina.net/2004/heroes/00046.htm  
13 In 1995 ‘Approximately 2,000 copies per issue will be published, with at least 600 copies to be distributed in 
China. Each issue will also contain information about human rights violations against writers and artists in 
China, as well as proceedings of recent meetings of dissidents and writers.’ 
14 ‘In August 2000, Bei Ling was arrested for ‘illegally publishing’ his journal in China. After a brief time in a 
Beijing jail, with the help of international society and the American State Department, he was released and 

 4

http://www.mediatransparency.org/recipientgrants.php?recipientID=607
http://www.ifcss.net/ifcss-intro.htm
http://www.ifcss.net/yongchuan-liu.htm
http://www.researchmethods.org/demomeasure
http://www.hoover.org/bios/diamond.html
http://www.researchmethods.org/alex.htm
http://www.freechina.net/2004/heroes/00046.htm


Perhaps not incidentally, the ICPC received NED funding in both 2004 and 2005, and two 
other ‘democratically’ linked members of ICPC are Chen Kuide (who has worked for both the 
NED-funded Princeton China Initiative, and the Center for Modern China – see later),15 and 
Zheng Yi (who is a member of the Princeton China Initiative – see later).16 
 
The Los Angeles-based Chinese-language bi-weekly newspaper, Press Freedom Guardian, 
was created just after the Tiananmen Square massacre, and it has received annual NED aid 
between 1993 and 2005 (but not in 2000).17 According to their website, the current chair of 
the board of Press Freedom Guardian is Wang Juntao, who founded the US-based China 
Strategic Institute which received NED aid in 1996 and 1997 and ‘helps law firms in China to 
bring human-rights suits under Chinese law.’18 Unusually for NED recipients, Press Freedom 
Guardian is open about their links to the NED, and they even mention this connection on their 
website on a page titled Related Sites.19 
 
‘Human Rights’ in China 
 
Between 1992 and 2005 the Washington-based Laogai Research Foundation, which was 
founded in 1992 by Harry Wu, received eleven grants from the NED to compile a database 
documenting information about China’s labor camp (laogai) system, and to publish a 
quarterly newsletter and annual report. According to their website the Foundation was 
‘established to gather information and spread public awareness on the Chinese Laogai.’20  The 
NED notes that the Foundation’s work ‘document[s] the truth about the laogai and… 
reveal[s] to the Chinese people and the world the inhumanity of the system, its arbitrary 
nature, and the way in which prisoners, including political detainees, are exploited for profit 
through the forced production of export goods in the laogai.’ In 1996, the Foundation also 
received a small grant to make a short documentary about public executions which was to ‘be 
used at upcoming intergovernmental meetings on human rights in China’ and was to ‘be made 
available to human rights activists and organisations worldwide.’  
 
The Laogai Research Foundation’s founder, Harry Wu (also known as Wu Hongda), is 
currently their executive director, and in 2002 he founded the NED-funded China Information 
Center (see later).21 In that same year (2002), Wu was also nominated for the Nobel Peace 

                                                                                                                                                         
expelled from China.’ In addition, in 1995 and 2001, Bei Ling was awarded a Hellman/Hammett grant from 
Human Rights Watch. See, Bei Ling. http://www.humanities.uci.edu/icwt/whoweare/bling.html  
History of P.E.N in Chinese Communities. http://www.penchinese.net/en/history.htm  
Independent Chinese PEN Center. http://www.penchinese.net/en/enindex.htm  
15 Sino-Tibetan Relations: Prospects for the Future. http://www.columbia.edu/cu/lweb/indiv/area/tibet-
potomac/cultural/chenkuid.html  
16 More writers will be added as their works become available in English. 
http://www.penchinese.net/en/memberworks.htm  
17 In 1995 ‘The news-oriented editorial philosophy, the lightweight (4-page) newspaper format, and the 
frequency of distribution (twice a month) make this newspaper unique among the Chinese pro-democracy 
publications. The total distribution will be 6,000 copies per issues, including 1,800 paid subscriptions. An 
average of at least 500 copies of each issue will enter China, where they are passed from hand to hand, each 
reaching an estimated dozen or more readers.’ 
18 Introduction to Press Freedom Guardian. http://www.pressfreedom.com/pfg/english/pfgintre.htm 
Yvonne Abraham, Cashing in on Tiananmen. March/April 1997. 
http://72.166.46.24//alt1/archive/news/97/03/27/CHINA_7.html  
19 Related Sites. http://www.pressfreedom.com/pfg/english/related.htm  
20 About Laogai. http://www.laogai.org/news/category.php?bigcategoryid=34  
21 According to McGehee (1999) on June 19, 1995 Wu was arrested in China and was ‘charged with spying and 
found guilty and sentenced to 15 years in prison and expulsion’, however, just over two months later (on August 
24) he was released from prison and left China for the US. 

 5

http://www.humanities.uci.edu/icwt/whoweare/bling.html
http://www.penchinese.net/en/history.htm
http://www.penchinese.net/en/enindex.htm
http://www.columbia.edu/cu/lweb/indiv/area/tibet-potomac/cultural/chenkuid.html
http://www.columbia.edu/cu/lweb/indiv/area/tibet-potomac/cultural/chenkuid.html
http://www.penchinese.net/en/memberworks.htm
http://www.pressfreedom.com/pfg/english/pfgintre.htm
http://72.166.46.24//alt1/archive/news/97/03/27/CHINA_7.html
http://www.pressfreedom.com/pfg/english/related.htm
http://www.laogai.org/news/category.php?bigcategoryid=34


Prize by Mairead Corrigan Maguire.22 Incidentally, Maguire is also a member of the 
international council of advisors for the NED-funded International Campaign for Tibet – an 
organisation at which Wu is a member of their advisory board. Finally, Wu is presently a 
member of the international council of the New York-based Human Rights Foundation, an 
organisation whose ‘democratic’ ties will now be briefly examined.  
 
Human Rights Foundation (HRF) was incorporated in 2005 and opened its New York office 
in 2006; its website notes that it is ‘devoted to defending human rights in the American 
hemisphere.’23 Thor Halvorssen is president and CEO of HRF, but prior to this (from 1999-
2004) he was first executive director and CEO of the Foundation for Individual Rights in 
Education (FIRE). Halvorssen’s link to FIRE is interesting, because this conservative group is 
a vocal proponent of Intellectual Diversity, and attacks the so-called ‘liberal’ bias in US 
academia. Thus it is not surprising that FIRE lists among their previous funders, favourite 
neoconservatives the Bradley Foundation, the Sarah Scaife Foundation, and the Coors-linked 
Castle Rock Foundation.24 Particularly interesting directors at HRF include Tom G. Palmer 
(who is a senior fellow at the neoliberal Cato Institute, and has also worked with the 
neoliberal Atlas Economic Research Foundation), Robert L. Pfaltzgraff, Jr. (who is the 
founder and president of the conservative Institute for Foreign Policy Analysis, is a former 
member of the neoliberal Mont Pelerin Society, and is the co-founder and president of the 
Acton Institute for the Study of Religion and Liberty – which is part of the Atlas Economic 
Research Foundation network).25 Numerous other members of HRF’s international council 
and board of advisors are also linked to the following conservative groups, the Independent 
Institute, the Hoover Institute, the Hudson Institute, the Middle East Media Research Institute, 
Americares, and the American Enterprise Institute amongst others.26  
 
As mentioned previously, Harry Wu, in 2002 founded the China Information Center (CIC), a 
group which describes itself as a nonprofit organisation that aims to ‘bring balanced and 
credible information about China, Tibet and the world to the Greater Chinese readership 
found within Mainland borders and beyond.’27 This description suggests some form of 
nonpartisan activities, but like Harry Wu’s conservative Laogai Research Foundation, CIC 
proudly displays its neoconservative credentials on its homepage lists links to eight US think 
tanks which include the American Enterprise Institute, the Brookings Institution, the Heritage 
Foundation, the Hoover Institute, and the Jamestown Foundation.28 Since CIC’s founding in 
2002, it has received annual support from the NED to ‘establish and maintain a Chinese-
language Web site that features independent news and analyses of world events and domestic 
Chinese developments mainland and overseas Chinese’ (which they do through the presence 
of ‘two Chinese-language websites and an e-mail list’). Critically, the CIC obtains unusually 
strong support from the NED, and although they have only received four NED grants they 
total just over $1.7 million (which is abnormal as most NED grants are relatively small).   
 
Another perhaps more prominent human rights organisation that has received ongoing support 
from the NED is Human Rights in China (HRIC). HRIC was founded in 1989, and according 
to their website they are an ‘international, Chinese, non-governmental organisation with a 
                                                 
22 Introduction to LRF founder Harry Wu. http://www.laogai.org/news/newsdetail.php?id=1869  
23 About Us. http://www.humanrightsfoundation.org/aboutus.html  
24 Grants to Foundation for Individual Rights in Education, Inc. 
http://www.mediatransparency.org/recipientgrants.php?recipientID=1994  
25 Board of Directors. http://www.humanrightsfoundation.org/board.html  
26 International Council. http://www.humanrightsfoundation.org/internationalcouncil.html  Board of Advisors. 
http://www.humanrightsfoundation.org/board.html  
27 Welcome to the China Information Center (CIC). http://www.cicus.org/aboutus.html  
28 China Information Center. http://www.cicus.org  

 6

http://www.laogai.org/news/newsdetail.php?id=1869
http://www.humanrightsfoundation.org/aboutus.html
http://www.mediatransparency.org/recipientgrants.php?recipientID=1994
http://www.humanrightsfoundation.org/board.html
http://www.humanrightsfoundation.org/internationalcouncil.html
http://www.humanrightsfoundation.org/board.html
http://www.cicus.org/aboutus.html
http://www.cicus.org/


mission to promote universally recognised human rights and advance the institutional 
protection of these rights in the People’s Republic of China (China).’29 One of their reports 
(from 1997) also disingenuously notes that their work is ‘independent of any political groups 
or governments.’30  
 
HRIC received their first NED grant of the 1990s in 1995: with reference to this grant, the 
NED’s project database notes that HRIC ‘received continued NED support for its human 
rights advocacy program [which suggests that it had already obtained NED grants prior to 
1995], which aims to facilitate and strengthen the activities of human rights advocates in 
China.’31 This NED grant was used to allow HRIC to produce their twice-monthly radio 
program, and to help them engage ‘with international NGOs, the media, governments and 
intergovernmental bodies to maintain pressure on the Chinese government to improve its 
human rights record.’ HRIC also received continued NED support in 1996 to continue this 
work, and in 2001 they received a grant to allow them to ‘publish a quarterly journal China 
Rights Forum and maintain a Web site (www.hrichina.org).’ Since 2000, HRIC has received a 
further four NED grants for non-media work which came to total of approximately $1.3 
million (again a large amount of money in NED terms). It is also interesting to note that in 
1996, the Westminster Foundation for Democracy (the British version of the NED, see 
Clarke, Forthcoming) also provided HRIC with a £13,000 grant to ‘produce 500 copies of a 
human rights manual in Chinese to provide basic teaching material on human rights issues.’  
 
HRIC’s work appears to be closely related to that undertaken by its better known counterpart, 
Human Rights Watch. Robert L. Bernstein, the founder and former chair of Human Rights 
Watch, is currently the chair of HRIC’s board of directors (and a member of the national 
council of Human Rights First), and they regularly work together to publish human rights 
reports.32 According to the NED’s senior program officer for Asia, Louisa Coan Greve, 
‘Human Rights in China is considered as reliable as Human Rights Watch and Amnesty 
International as a source of accurate human rights information.’33 The founder of HRIC, Fu 
Xinyuan, is Associate Professor of Pathology at Yale University School of Medicine, and also 
sits on the advisory board of the Israel Science Foundation (which is ‘Israel’s predominant 
source of competitive grants funding for basic research’).34 Their current executive director is 
Sharon Hom, who is a member of HRW’s Asia Advisory Committee, and is professor of law 
at CUNY Law School.35 However, prior to this HRIC’s executive director from 1991 to 2002 
was Qiang Xiao, who is now the is chief editor of the China Digitial Times, the vice-chair of 
the steering committee of the NED intiated World Movement for Democracy, the Director of 

                                                 
29 Our Mission and Approach. 
http://www.hrichina.org/public/contents/article?revision%5fid=30348&item%5fid=10298  
30 China: Whose Security? ‘State Security’ in China’s New Criminal Code, April 1997, Vol. 9 (4). 
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/  
31 The NED database lists their grants under three names, ‘Human Rights in China, Inc.’, ‘Human Rights in 
China, Inc. (HRIC)’, and ‘Human Rights in China’. 
32 Biography of Robert L. Bernstein. http://www.law.yale.edu/intellectuallife/bernsteinbio.htm  
HRIC Reports and Papers. http://www.hrichina.org/public/contents/category?cid=1075  
33 International Spotlight Lends Hope to Human Rights in China. 
http://www.ned.org/publications/articles/jun04Spotlight.html  
34 The Israel Science Foundation has an annual budget of ‘roughly $60 million’ and it funds around ‘1,300 grants 
a year, providing 2/3 of all such funds.’ Ironically, in 2005, the Guardian reported that foreign grant reviewers 
were boycotting the Israel Science Foundation due to their government’s human rights violations (Annon, 2005). 
China Whose Security? ‘State Security’ in China's New Criminal Code. 
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/  
Fu, Xin-Yuan. http://www.talenting.com/talenting/event/mitspeaker.htm  
Israel Science Foundation. http://www.isf.org.il/English/  
35 Faculty and Staff. http://www.law.cuny.edu/clii/facu.html  

 7

http://www.hrichina.org/
http://www.hrichina.org/public/contents/article?revision%5fid=30348&item%5fid=10298
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/
http://www.law.yale.edu/intellectuallife/bernsteinbio.htm
http://www.hrichina.org/public/contents/category?cid=1075
http://www.ned.org/publications/articles/jun04Spotlight.html
http://www.hrw.org/reports/1997/china5/
http://www.talenting.com/talenting/event/mitspeaker.htm
http://www.isf.org.il/English/
http://www.law.cuny.edu/clii/facu.html


the China Internet Project (at the University of California at Berkeley), and sits on the board 
of advisors for the International Campaign for Tibet (Goossen, 2006).36 
 
The China Digital Times (formerly the China Digital News) at which Qiang Xiao is chief 
editor, is a ‘collaborative news website covering China’s social and political transition and its 
emerging role in the world.’37 The project receives funding from the MacArthur Foundation 
amongst others, and their executive editor, Sophie Beach, was formerly a senior research 
associate for Asia at the ‘democratically’ linked Committee to Protect Journalists (Barker 
2007b).38 In addition, the chair of the China Digitial Times advisory board is Orville Schell 
who is ermeritus board member of HRW, vice chair of HRW’s Asia Advisory Committee, is a 
director of the National Committee on United States-China Relations, a member of the core 
founding group of the Dalai Lama Foundation, and has worked for the Ford Foundation in 
Indonesia.39 Another member of their advisory board with strong ‘democratic’ ties is John 
Gage, who serves on the advisory board of the USIP, and is a director of Relief International 
(Barker 2007c).40 
 
Returning to Human Rights in China, although their website provides no list of their staff or 
directors, a basic internet search has shown that the following people are directors of HRIC, 
Andrew J. Nathan, R. Scott Greathead (who is also a founder and director of Human Rights 
First – for details of their ‘democratic’ connections, see Barker 2007c),41 Harold Hongju Koh 
Koh (who was the assistant secretary of state for democracy, human rights and labor during 
the Clinton administration, and is a director of both the National Democratic Institute and 
Human Rights First),42 Perry Link (who serves on the advisory board of the NED-funded 
Beijing Spring, is the former chair of the Princeton China Initiative, and is a member of 
HRW’s Asia Advisory Committee, see Link, 2005), Hu Ping (who is a former president of the 
NED-linked Chinese Alliance for Democracy, a ‘regular commentator for Radio Free Asia’, 
and has been chief editor of Beijing Spring since 1993),43 and Nina Rosenwald (who is a 
trustee of Freedom House, serves on the advisory board of the American Center for 
Democracy, and is a director of the American Israel Public Affairs Committee).44 In addition, 
former HRIC director Fiona Druckenmiller is a trustee of the Carnegie Corporation of New 
York, and is a former director of HRW.45 Other people involved with HRIC with 
‘democratic’ ties include the chair of their executive committee Liu Qing (who is on the 
advisory board of Beijing Spring, is a former editor of the April Fifth Forum, and is ‘a close 
ally of Wei Jingsheng’ – a Chinese activist who won the NED’s 1998 Democracy Award).46 
As a number of HRIC people are linked to Beijing Spring, the following section will 
introduce their ‘democratic’ work. 

                                                

 

 
36 Qiang Xiao. http://chinadigitaltimes.net/author/xiao_qiang/ 
37 CDT Mission. http://chinadigitaltimes.net/mission/  
38 Sophie Beach. http://chinadigitaltimes.net/author/sophie_beach  
39 Biography. http://orvilleschell.com/biography.htm  
40 Board Members. http://www.icwfd.org/BoadMembers.html  
41 R. Scott Greathead. http://www.wiggin.com/attorneys/bio.asp?ID=G558376492  
42 Harold Hongju Koh. http://www.law.yale.edu/HKoh.htm  
NDI Board of Directors & Senior Advisory Committee. http://www.ndi.org/about/bdadv/bdadv.asp  
43 About Beijing Spring. http://bjzc.org/bjs/aboutbjs.htm 
Public Intellectuals in China. http://www.cecc.gov/pages/roundtables/031005/index.php  
44 Board Of Trustees. http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=35&page=10  
About Us. http://www.public-integrity.org/advisory-board.php  
45 Fiona Druckenmiller. http://www.carnegie.org/sub/about/f.druckenmiller.html  
46 Advisory Board. http://www.bjzc.org/en/#Perry  
The Democracy Award. http://www.ned.org/events/democracyaward.html  

 8

http://chinadigitaltimes.net/author/xiao_qiang/
http://chinadigitaltimes.net/mission/
http://chinadigitaltimes.net/author/sophie_beach
http://orvilleschell.com/biography.htm
http://www.icwfd.org/BoadMembers.html
http://www.wiggin.com/attorneys/bio.asp?ID=G558376492
http://www.law.yale.edu/HKoh.htm
http://www.ndi.org/about/bdadv/bdadv.asp
http://bjzc.org/bjs/aboutbjs.htm
http://www.cecc.gov/pages/roundtables/031005/index.php
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=35&page=10
http://www.public-integrity.org/advisory-board.php
http://www.carnegie.org/sub/about/f.druckenmiller.html
http://www.bjzc.org/en/#Perry
http://www.ned.org/events/democracyaward.html


Beijing Spring is a monthly Chinese-language magazine (sold in and outside of China) that 
was founded during the Democracy Wall Movement by Wang Dan (who in 1998 received the 
NED’s 1998 Democracy Award, and since 2002 has been the president of Beijing Spring), 
Zhou Weimin and Chen Ziming (who founded the Beijing Social and Economic Sciences 
Research Institute in 1986, and in 1991 won the Committee to Protect Journalists’ 
International Press Freedom Award along with his colleague Wang Juntao)47 (Fei, 2005). 
According to the NED, the magazine ‘carries analysis and commentary by authors inside and 
outside China regarding political developments, social issues, and the prospects for 
democratization in China’, and since 2001, Beijing Spring has received annual NED aid.48 
Beijing Spring’s editorial board is home to the following ‘democratically’ linked individuals 
Kuide Chen, Yu Dahai (see later), Wang Dan, Hu Ping, Zheng Yi, and Beijing Spring 
manager Xue Wei (who between 1982 and 1993 worked for the Chinese Alliance for 
Democracy).49 Likewise, the members of Beijing Spring’s advisory board exhibit many 
‘democratic’ ties and include Perry Link, Andrew J. Nathan, Liu Qing, Fang Lizhi (who in 
1995 (at least) was a board member of Human Rights in China, in 2000 (at least) was a 
member of HRW’s Academic Freedom Committee, and is a member of the international 
council of advisors for the International Campaign for Tibet, see Annon, 1995), Su Shaozhi 
(who is the former chair of the Princeton China Initiative), and Yu Ying-shi (who helped set 
up the Princeton China Initiative). As a number of people affilated with Beijing Spring have 
also been linked to the Princeton China Initiative, this organisation will now be briefly 
examined. 
 
The Princeton China Initiative was founded in 1989 and closed operations in 2004,50 and 
between 1992 and 2005 they received seven grants from the NED to allow exiled Chinese 
dissidents to publish two monthly newsletters, China Focus (English-language), and The 
Road (Chinese-language).51 In 1989 Liu Binyan (deceased 5 December 2006) a key person at 
the Initiative was ‘China’s most prominent journalist’ and a Neiman fellow at Harvard 
University, but when he was banned from returning to China that year he helped found and 
head the Princeton China Initiative.52 One important ‘democratically’ linked person who was 
involved with the Princeton China Initiative during its early years was their managing director 
Lorraine Spiess. Prior to joining the Initiative, Spiess had been the executive director of the 
Canada China Business Council, and had ‘worked on Canadian International Development 
Agency (CIDA) programs to support China’s ongoing economic reforms.’ Spiess 
‘democratic’ links were strengthened when she left the Initiative, as from 1993 to 1995 she 
                                                 
47 On February 12, 1991, Wang Juntao and Chen Ziming were imprisoned in China: in 1994, both were then 
released from prison on medical parole, and while Wang moved to America, Chen was rearrested in the 
following year and only released from house arrest in 2002. See, Chen Ziming completes 13-year prison 
sentence. http://www.cpj.org/news/2002/China17oct02na.html  
International Press Freedom Award Winners 1991-1997. http://www.cpj.org/awards97/awardschart.html  
48 In 2004, their NED grant was used to allow Beijing Spring to ‘engage in a new initiative to work together with 
Uyghur democracy activists to increase awareness among Chinese communities, in China and abroad, of the dire 
restrictions on freedoms in the Xinjiang Uyghur Autonomous Region of China.’ 
49 About Beijing Spring. http://bjzc.org/bjs/aboutbjs.htm  
50 Princeton Public Library: Community Resource File. http://www.princetonlibrary.org/crf/sube7.htm  
51 In 1996, the NED noted: the Princeton China Initiative’s ‘English-language monthly, ‘China Focus,’ with an 
international circulation of 1,500, provides in-depth analysis and insight into underlying trends often not reported 
in conventional media. It has drawn praise from professional China-watchers for consistently providing essential 
information about the current, on-the-ground situation within China. The Chinese-language monthly, ‘The 
Road,’ with a circulation of 3,000, allows readers inside China access to ideas and information otherwise 
blocked by state censorship.’ 
52 Liu Binyan, Journalist. http://www.hrw.org/campaigns/china-99/liubinyan.htm  
Liu Binyan. http://www.nybooks.com/authors/453  
Refining Definitions of Human Rights. 
http://www.cceia.org/resources/publications/dialogue/1_01/articles/504.html  

 9

http://www.cpj.org/news/2002/China17oct02na.html
http://www.cpj.org/awards97/awardschart.html
http://bjzc.org/bjs/aboutbjs.htm
http://www.princetonlibrary.org/crf/sube7.htm
http://www.hrw.org/campaigns/china-99/liubinyan.htm
http://www.nybooks.com/authors/453
http://www.cceia.org/resources/publications/dialogue/1_01/articles/504.html


was the regional program director for the International Republican Institute (a core NED 
grantee) during which time she also worked closely with Phyllis Chang, the Ford 
Foundation’s program officer for Democracy and Rights in Beijing.53 
 
Private Enterprise and ‘Economic Reform’ 
 
Since 1992, the Center for International Private Enterprise (CIPE) – one of the NED’s core 
grantees – has received eleven NED grants for their work in China, although ‘CIPE has been 
active in encouraging reform in China since 1986.’54 One of these grants (in 1990) was used 
by CIPE to ‘encourage public participation in the economic reform process’ (with no 
subgrantees mentioned), but the other ten grants were for CIPE’s ‘democratic’ work with 
various Chinese groups, which will now be introduced.  
 
The first two NED/CIPE grants (in 1992 and 1994) allowed the New York-based Chinese 
Economists Society (CES) to publish a series of books intended to ‘cultivate public interest in 
market-oriented reform’. CES was founded in 1985, and is a non-profit academic organisation 
whose website notes that it ‘aims to promote market-based economic reforms and open-door 
policies in China, to expand academic exchanges between China and the outside world and to 
engage in scholarly studies of the Chinese economy.’55 Haizheng Li, the current president of 
CES, is also an associate of the China Research Center – a US-based center that was founded 
in 2001 to ‘promote collaboration toward understanding greater China based on in-depth 
research and experience.’56 Additionally, it is interesting to note that CES’s founding 
president, Yu Dahai, went on to become a president of the US-based Chinese Alliance for 
Democracy – group that received a grant from the NED in 1992 to publish its monthly 
Chinese pro-democratic publication, China Spring magazine, and he is also on the editorial 
board of Beijing Spring.57  
 
Four other NED grants channeled via CIPE (in 1996, 1997, 1998, 1999) went to the Beijing-
based Unirule Institute of Economics to ‘organize bi-weekly symposia bringing together 
private entrepreneurs, academics, government officials and journalists for discussion on issues 

                                                 
53 Lorraine Spiess, Thoughts on Writing ‘SARS, Censorship, and the Battle for China’s Future’, Walrus 
Magazine, Undated. 
http://cache.zoominfo.com/cachedpage/?archive_id=0&page_id=723379487&page_url=%2f%2fwww.walrusma
gazine.com%2farticle.pl%3fsid%3d03%2f10%2f07%2f1737250%26tid%3d1&page_last_updated=12%2f17%2f
2004+10%3a10%3a27+PM&firstName=Lorraine&lastName=Spiess 
Muddling toward Democracy: Political Change in Grassroots China. 
http://www.usip.org/pubs/peaceworks/thurst23/chap3_23.html  
International Projects. http://www.spangenberggroup.com/work_inter.html  
54 CIPE and the Chinese Economists Society. 
http://www.cipe.org/publications/overseas/overseas9805/features/chinese.html  
55  ‘CES publishes an academic journal The China Economic Review (CER) in English that enjoys worldwide 
circulation.’ About CES. http://www.china-ces.org/CES_About/default.asp?title=About_CES  
56 Two other China Research Center associates are linked to CES, Penelope B. Prime (who is a CES director), 
and Lynn G. Yang (who is an executive officer for CES). One member of the China Research Center’s advisory 
board also has ‘democratic’ ties, as Mary Brown Bullock is a director of the Henry Luce Foundation (which has 
given recent grants to both the Franklin and Eleanor Roosevelt Institute and the Council for a Community of 
Democracies), and she is also a director of the National Committee on United States-China Relations. 
Haizheng Li. http://www.econ.gatech.edu/faculty/cv/haizheng-li-cv-2006.05.doc  
About Us. http://www.chinacenter.net/AboutUs/aboutus.htm  
Penelope B. Prime, Ph.D. http://www.chinacenter.net/Associates/AssocPPrime/PPrimeBio.htm  
Lynn Guifang Yang, Ph.D. http://www.chinacenter.net/Associates/AssocLYang/LYangBio.htm  
Grants and Awards. http://www.hluce.org/4rec1fm.html  
57 In the same year, the Chinese Democratic Parties Overseas Center received aid to publish the Time Herald 
newspaper. 

 10

http://cache.zoominfo.com/cachedpage/?archive_id=0&page_id=723379487&page_url=%2f%2fwww.walrusmagazine.com%2farticle.pl%3fsid%3d03%2f10%2f07%2f1737250%26tid%3d1&page_last_updated=12%2f17%2f2004+10%3a10%3a27+PM&firstName=Lorraine&lastName=Spiess
http://cache.zoominfo.com/cachedpage/?archive_id=0&page_id=723379487&page_url=%2f%2fwww.walrusmagazine.com%2farticle.pl%3fsid%3d03%2f10%2f07%2f1737250%26tid%3d1&page_last_updated=12%2f17%2f2004+10%3a10%3a27+PM&firstName=Lorraine&lastName=Spiess
http://cache.zoominfo.com/cachedpage/?archive_id=0&page_id=723379487&page_url=%2f%2fwww.walrusmagazine.com%2farticle.pl%3fsid%3d03%2f10%2f07%2f1737250%26tid%3d1&page_last_updated=12%2f17%2f2004+10%3a10%3a27+PM&firstName=Lorraine&lastName=Spiess
http://www.usip.org/pubs/peaceworks/thurst23/chap3_23.html
http://www.spangenberggroup.com/work_inter.html
http://www.cipe.org/publications/overseas/overseas9805/features/chinese.html
http://www.china-ces.org/CES_About/default.asp?title=About_CES
http://www.econ.gatech.edu/faculty/cv/haizheng-li-cv-2006.05.doc
http://www.chinacenter.net/AboutUs/aboutus.htm
http://www.chinacenter.net/Associates/AssocPPrime/PPrimeBio.htm
http://www.chinacenter.net/Associates/AssocLYang/LYangBio.htm
http://www.hluce.org/4rec1fm.html


related to China’s transition to a market economy.’ The Unirule Institute was founded in 1993 
and describes itself as a ‘private non-profit research institution established for economic 
research and policy consultation’.58 Disingenuously, despite receiving funds from the NED, 
the Unirule Institute still maintains that: ‘Unirule has never obtained financial assistance from 
any government.’ Other well-known ‘democratic’ funders listed on their website include the 
major liberal philanthropist the Ford Foundation (Roelofs, 2003), the Institute for 
International Economics (whose most ‘democratic’ directors are David Rockefeller and 
George Soros), ‘many foreign embassies in Beijing’, and ‘international public institutions, 
such as World Bank, International Monetary Fund, Asian Development Bank and African 
Development Bank’.59  
 
The current president and co-founder of the Unirule Institute is Yushi Mao, who while based 
at the Unirule Institute between 1996 and 1997 was also an executive officer for CES.60 (‘In 
November 2004, Mao was elected by the International Business Review as one of the ten 
most influential economists in China.’)61 It is also interesting to note that one of Unirule’s 
directors, Wang Dingding, is a member of the faculty of the China Center for Economic 
Research (CCER) – a free market think tank (founded in 1994) at Peking University which 
‘aims to institutionalize a new teaching and research model which will attract domestic and 
international resources and bring together a group of Chinese economists who received 
rigorous academic training in abroad.’62 The founder and executive director of CCER, Justin 
Yifu Lin, is a member of the council of fellows of CES, and has much experience of working 
with ‘democracy promoters’ like the Rockefeller Foundation, as he obtained their 1986-87 
postdoctoral fellowship, and then had his research funded by the Rockefeller Foundation 
between 1988 and 1994.63 Ties between CCER and the Rockefeller Foundation also come 
through Peter F. Geithner, who is a director of the former organisation, and a consultant to the 
Rockefeller Foundation. Geithner has also previously worked for the Ford Foundation for 28 
years serving as their first representative in Beijing (in the late 1980s), has worked for USAID 
in Zimbabwe, Zambia, and Washington, D.C., and is a director of the National Committee on 
United States-China Relations.64 
 
In 1999, the NED provided a single grant (channelled via CIPE) to the Beijing-based National 
Economic Reform Institute (NERI) of the China Reform Foundation to allow them to 
‘conduct the first systematic study of economic freedom within China’. Fan Gang is the 
                                                 
58 Overview. http://www.unirule.org.cn/English/AboutUnirule/About%20Unirule.html  
Board of Directors. http://www.iie.com/institute/board.cfm  
59 Overview. http://www.unirule.org.cn/English/AboutUnirule/About%20Unirule.html  
Board of Directors. http://www.iie.com/institute/board.cfm  
60 CES EX-Officers. http://www.china-ces.org/CES_About/EXofficer.asp  
61 China Security Authors. http://www.wsichina.org/authen.html  
62 China Center for Economic Research. http://old.ccer.edu.cn/en/introduction/introduction.html  
63 Justin Yifu Lin, Ph.D. http://old.ccer.edu.cn/en/faculty/ejylin.htm  
China Center for Economic Research faculty member, Zhong Zhao, was also a 2004-05 director of the Chinese 
Economists Society. More interestingly another CCER faculty member, Zhou Qiren, is a director of the Unirule 
Institute, and was a 2003 fellow at Yale Law School’s China Law Center – a center that that established in 1999 
to ‘advance the rule of law in China.’ Also of interest, Jonathan Hecht, a senior research scholar at the China 
Law Center, helped founded the Center after working for four years as a program officer in the Beijing office of 
the Ford Foundation (Hecht, 2002), and he is also a member of Human Rights Watch’s Asia Advisory 
Committee. Finally, the deputy director of the China Law Center, Jamie P. Horsley, is a director of the National 
Committee on United States-China Relations. 
CES EX-Officers. http://www.china-ces.org/CES_About/EXofficer.asp  
Former Visiting Scholars. http://www.law.yale.edu/intellectuallife/clcformervisitingscholars.htm  
The China Law Center. http://www.law.yale.edu/intellectuallife/ChinaLawCenter.htm  
About HRW. http://www.hrw.org/about/info/board.html  
64 Peter F. Geithner. http://www.columbia.edu/cu/china/PeterG.html  

 11

http://www.unirule.org.cn/English/AboutUnirule/About%20Unirule.html
http://www.iie.com/institute/board.cfm
http://www.unirule.org.cn/English/AboutUnirule/About%20Unirule.html
http://www.iie.com/institute/board.cfm
http://www.china-ces.org/CES_About/EXofficer.asp
http://www.wsichina.org/authen.html
http://old.ccer.edu.cn/en/introduction/introduction.html
http://old.ccer.edu.cn/en/faculty/ejylin.htm
http://www.china-ces.org/CES_About/EXofficer.asp
http://www.law.yale.edu/intellectuallife/clcformervisitingscholars.htm
http://www.law.yale.edu/intellectuallife/ChinaLawCenter.htm
http://www.hrw.org/about/info/board.html
http://www.columbia.edu/cu/china/PeterG.html


current Director of NERI (and he is also a director of the Unirule Institute), and in 2003 he 
was a speaker at the neoliberal Atlas Economic Research Foundation’s 3rd Annual Liberty 
Forum (Burton, 2004).65 The former president of NERI was Chen Yizi (Shi, 2004) who 
escaped from China in 1989 to live in exile in the US, where the following year he founded 
and became president of the Center for Modern China (based in Princeton, New Jersey).  
 
The Center for Modern China was set up ‘[w]ith the goal of promoting a market economy and 
political democracy in China’, and it has received NED aid every year between 1992 and 
2005 (except for 2000).66 This NED funding allows them to publish their Modern China 
Studies (a quarterly academic journal), Papers of the Center for Modern China (‘a monthly 
series of academic papers for distribution within China’), the Journal of Contemporary China, 
and a number of related books on democratisation in China.67 On October 5, 1992 – with the 
aid of the Tibet Forum – the Center organised the Potomac Conference on Sino-Tibetan 
Relations: Prospects for the Future (in Arlington, Virginia) at the facilities of the Freedom 
Forum with part-funding provided by the NED.68 The two keynote speakers at the conference 
were Ambassador Winston Lord (who was the U.S. Ambassador to China from 1985 to 1989, 
and is married to Bette Bao Lord – who is a director of both Freedom Forum and the 
International Campaign for Tibet, and is also chairman emeritus of Freedom House)69 and 
Ambassador John McDonald (who is chairman and CEO of the Institute for Multi-Track 
Diplomacy).70 In addition, the president of the NED, Carl Gershman, also gave a talk at the 
conference. 
 
In 2004, the NED provided CIPE with a grant to promote the ‘development of a transparent 
and law-based free-market system in China’ by supporting a ‘series of policy discussion 
forums and an online policy journal, in cooperation with the Center for Private Economic 
Studies.’71 The Center for Private Economic Studies was ‘founded in 1994, is a non-profit 
research organization under the Chinese Academy of Social Sciences’, and their Director, Liu 

                                                 
65 Unirule Introduction. http://220.194.54.157/E_introduction/e_intro.html  
Atlas Economic Research Foundation: 3rd Annual Liberty Forum. 
http://www.atlasusa.org/V2/main/page.php?page_id=289  
66 Foreword. http://www.ciaonet.org/book/nathan02/foreword.html  
67 In 1996, referring to Modern China Studies, the NED noted that ‘[o]f a total circulation of 2,000 copies per 
issue, half will be distributed to research and policy agencies and social science academies in all 30 provinces 
and 200 university libraries. The remaining copies will be distributed to Chinese scholars and democratic 
activists around the world’ (in 1997, the circulation of the journal had increased to 3000 issues). 
 
‘Journal of Contemporary China is the only English language journal edited in North America that provides 
exclusive information about contemporary Chinese affairs for scholars, businessmen and government policy-
makers.’ See, Journal of Contemporary China. http://www.tandf.co.uk/journals/titles/10670564.asp  
68 The conference organizers also extended a special thanks to the aid provided by The Institute for Asian 
Democracy, and they ‘acknowledge[d] Conference organizers Chen Yizi, Huan Guocang, Jigme Ngapo, Tseten 
Wangchuk Sharlho, and Yin Lu-jun.’ ‘We are grateful to the following for their extraordinary generosity of 
spirit:  John S. Major, Kathleen W. Peterson, Franc de la Vega, Elsie M. Walker, and Kelsang Gyaltsen.’ It looks 
like organizers were Jeanne Marie Gilbert and James D. Seymour.  
Sino-Tibetan Relations: Prospects for the Future. http://www.columbia.edu/cu/lweb/indiv/area/tibet-
potomac/editintr.html 
69 Bette Bao Lord. http://www.ailf.org/notable/baolord.html  
Freedom Forum Board of Trustees. http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=18012  
Board of Trustees. http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=26&page=10  
70 The Institute for Multi-Track Diplomacy is was formed in 1992 and has two particularly ‘democratic’ directors 
Thomas R. Donahue (who is the Vice-Chair of the NED, was Secretary-Treasurer of the AFL-CIO from 1979 to 
1995, and is a director of the Albert Shanker Institute), and William L. Nash (who was the Director of Civil-
Military Programs of the National Democratic Institute).  
Key Personnel. http://www.imtd.org/content/view/72/71/  
71 2005 Asia Program Descriptions. http://www.ned.org/grants/05programs/grants-asia05.html 

 12

http://220.194.54.157/E_introduction/e_intro.html
http://www.atlasusa.org/V2/main/page.php?page_id=289
http://www.ciaonet.org/book/nathan02/foreword.html
http://www.tandf.co.uk/journals/titles/10670564.asp
http://www.columbia.edu/cu/lweb/indiv/area/tibet-potomac/editintr.html
http://www.columbia.edu/cu/lweb/indiv/area/tibet-potomac/editintr.html
http://www.ailf.org/notable/baolord.html
http://www.freedomforum.org/templates/document.asp?documentID=18012
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?boardmember=26&page=10
http://www.imtd.org/content/view/72/71/
http://www.ned.org/grants/05programs/grants-asia05.html


Yingqiu, is the executive vice president of the Graduate Institute of the Chinese Academy of 
Social Sciences.72 The year before this (in 2003), the NED provided a grant to CIPE to help 
‘enable entrepreneurs, economists, and corporate actors to play an enhanced transparent and 
democratic role in public policy development’, and to publish the Center for Private 
Economic Studies’s new Chinese-language online periodical, the Journal of Private 
Enterprise.  
 
Finally, in 2005, a think tank called the China Review Information and Technology Company 
received a NED grant via CIPE to allow them to ‘continue its series of biweekly symposia 
stimulating debate on issues of economic and system reform.’73 On 21 January 2006, China 
Review cohosted a symposium in Beijing with the Unirule Institute, at which Unirule’s 
Director, Professor Zhang Shuguang, discussed ‘China’s Macroeconomy.’74  
 
As this section has illustrated, in China the NED has channelled a lot of funding via CIPE, 
however, the NED’s three other core grantees are the National Democratic Institute (NDI), the 
International Republican Institute (IRI), and the AFL-CIO’s Solidarity Center. In China’s case 
it appears that CIPE has received the lion’s share of the NED’s media related grants, and in 
contrast the NDI and IRI obtained no money for media projects from the NED, and the AFL-
CIO’s Solidarity Center has only received two grants for such work since 1990. The first 
NED grant distributed to the Solidarity Center was passed on to the Asian-American Free 
Labor Institute in 1990 to produce 12 issues of the newsletter, China Labor Notes, and the 
second NED grant (2005) stayed with the Solidarity Center to ‘support a Chinese-language 
online worker-rights information center’ and allow the distribution of ‘an email newsletter 
containing information about developments related to labor issues.’75  
 
Conclusions  
 
Regardless of the sincerity of the work carried out by the organisations funded by the NED, 
their acceptance of funding from ‘democracy promoters’ is certainly undermining attempts by 
other more progressive organisations (most of which remain unknown and underfunded) to 
promote a high rather than low-intensity democratic public sphere in China. Some groups 
who have received NED support may of course have only found out about the NED’s 
antidemocratic funding activities after receipt of their aid, but even if this was the case, it 
would seem appropriate that they should warn others about their mistake to prevent it 
happening again – a commendable step that none of the aforementioned groups appears to 
have yet taken. However, as this article has demonstrated the close ‘democratic’ links 
between many of the groups suggests that many see no problem in taking money from 
antidemocratic funders like the NED. Clearly, this is a serious problem, but unfortunately it is 
not one that is limited to people and groups whose politics are already aligned with the 
NED’s. In fact, the issue of developing sustainable funding (in ways compatible with 
participatory principles) for progressive social change has not even been seriously addressed 
by many progressive activists either – a recent exception being INCITE!’s (2007) The 
Revolution Will Not Be Funded (South End Press). Unfortunately, this oversight on the part of 
                                                 
72 Center for Private Economic Studies (CPES). 
http://www.cipe.org/programs/global/partners/dispPartner.php?id=196 
73 2005 Asia Program Descriptions. http://www.ned.org/grants/05programs/grants-asia05.html  
74 CIPE: Update on Key Activities January 2006. http://www.cipe.org/publications/monthly/2006/January.pdf  
75 Considering all NED grants, Hale (2003: 182) noted that throughout the 1990s, the ‘NED awarded $4,128,444 
to support labor activities in China’, over 60 percent if which was distributed to the Asian-American Free Labor 
Institute. For more details on the Solidarity Center’s work in China see Hin (2005). 
 
 

 13

http://www.cipe.org/programs/global/partners/dispPartner.php?id=196
http://www.ned.org/grants/05programs/grants-asia05.html
http://www.cipe.org/publications/monthly/2006/January.pdf


progressive activists appears to have left many organisations open to the insidious cooptive 
assaults waged by funders intent on promoting a polyarchal public sphere – through a process 
that might be considered to be a new form of cultural imperialism (Barker, In Press a).  
 
In conclusion, this paper has highlighted the serious threat that ‘democracy promoting’ 
organisations like the NED pose to the creation of a progressive and democratic public sphere 
in China. More importantly though, to change this situation, first and foremost progressive 
activists will have to educate themselves about the work of the ‘democracy promoters,’ a 
process which has been made easier by the launch last year of two groups which have made it 
their duty to expose the antidemocratic mechanisations of the NED and its numerous cohorts. 
These groups are the International Endowment for Democracy (http://www.iefd.org) and In 
the Name of Democracy (http://inthenameofdemocracy.org/). However, although it is 
certainly important to develop a comprehensive understanding of the role of the ‘democracy 
promoting’ community in circumscribing progressive social change, people can begin to 
rectify the democratic dilemma posed by the NED and its supporters by publicly denouncing 
their activities, and by refusing to work with them in the future. It seems that only then can 
civil society groups and media organisations begin considering adopting more participatory 
funding arrangements that will help to allow them to promote a genuinely democratic public 
sphere not a polyarchal one (for further details on alternatives see Barker 2008c). 
 
 
References 
 
Albert, M. and Hahnel, R. 1991. Looking Forward: Participatory Economics for the Twenty 

First Century. Boston, MA: South End Press. 
Annon. 1995. China: Enforced Exile of Dissidents. Cecc.gov,  URL: 

<http://www.cecc.gov/pages/roundtables/120902/blacklistFu.php>. Consulted 5 May 
2008.  

Annon. 2005. Boycott Call Resurfaces. The Guardian, URL: 
<http://education.guardian.co.uk/egweekly/story/0,,1451869,00.html>. Consulted 5 
May 2008. 

Barker, M. J. 2006. Taking the Risk out of Civil Society: Harnessing Social Movements and 
Regulating Revolutions. Refereed paper presented to the Australasian Political Studies 
Association Conference, University of Newcastle 25-27 September 2006.  

Barker, M. J. 2007a. Democratic Imperialism’: Tibet, China, and the National Endowment for 
Democracy. Center for Research on Globalization, URL: 
<http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6530>. Consulted 5 May 2008.   

Barker, M. J. 2007b. Polyarchy and the Public Sphere: Journalism Organizations and the 
National Endowment for Democracy. A paper presented at the OURMedia / 
NUESTROSMedios 6th International Conference, University of Western Sydney, 
April 9-13, 2007.  

Barker, M. J. 2007c. Hijacking Human Rights: An Examination of Human Rights Watch’s 
Americas Branch and it’s Links to the ‘Democracy’ Establishment. Znet. URL: 
<http://www.zmag.org/znet/viewArticle/14804>. Consulted 5 May 2008.   

Barker, M. J. 2008a. The Liberal Foundations of Environmentalism: Revisiting the 
Rockefeller-Ford Connection. Capitalism Nature Socialism, 19 (2), pp. 15-42. 

Barker, M. J. 2008b. Democracy or Polyarchy? US-funded Media Developments in 
Afghanistan and Iraq Post 9/11. Media Culture Society, 30 (1), pp. 109-130. 

 14

http://www.cecc.gov/pages/roundtables/120902/blacklistFu.php
http://education.guardian.co.uk/egweekly/story/0,,1451869,00.html
http://globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=6530
http://www.zmag.org/znet/viewArticle/14804


Barker, M. J. 2008c. The Liberal Foundations of Media Reform? Creating Sustainable 
Funding Opportunities for Radical Media Reform. Global Media Journal. URL: 
<http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html>. Consulted 10 June 2008. 

Barker, M. J. In Press. The National Endowment for Democracy and the Promotion of 
‘Democratic’ Media Systems Worldwide. Communication for Development and Social 
Change: A Global Journal.  

Beder, S. 2006. Suiting Themselves: How Corporations Drive the Global Agenda. London: 
Earthscan.  

Blum, W. 2000. Rogue State: A Guide to the World's Only Superpower. Monroe: Common 
Courage Press. 

Blum, W. 2004. Killing Hope: U.S. Military and CIA Interventions Since World War II. 
Monroe, Me.: Common Courage Press.  

Carey, A. 1995. Taking the Risk Out of Democracy: Propaganda in the US and Australia. 
Sydney: University of New South Wales Press. 

Dahl, R. A. 1971. Polyarchy: Participation and Opposition. New Haven: Yale University 
Press.  

Diamond, S. and R. Hatch 1990. Operation Peace Institute. Zmag, 1990.  
Fei, X. (2005). Wang Juntao: ‘To Resign from the Communist Party is for the Future of 

China’. The Epoch Times, URL: <http://en.epochtimes.com/news/5-4-
21/28068.html>. Consulted 5 May 2008. 

Fenton, A. 2006. Legitimizing Polyarchy: Canada’s Contribution to ‘Democracy Promotion’ 
in Latin America and the Caribbean. Znet, URL: 
<http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=102&ItemID=11290>. 
Consulted 5 May 2008. 

Ganser, D. 2005. NATO's Secret Army: Operation Gladio and Terrorism in Western Europe. 
Frank Cass, London.  

Gills, B. 1993. Low Intensity Democracy. In B. Gills, J. Rocamora and R. Wilson, (Eds.), 
Low intensity democracy: political power in the new world order (pp. 3-34), London: 
Pluto Press. 

Goossen, C. 2006. Internet Keeps Tiananmen Spirit Alive, New America Media, URL: 
<http://news.ncmonline.com/news/view_article.html?article_id=25e667ab7509fc7211
747c468578db7b>. Consulted 5 May 2008. 

Hale, E. T. 2003. Quantitative and Qualitative Evaluation of the National Endowment for 
Democracy, 1990-1999. Louisiana State University, PhD Thesis. 

Hecht, J. 2002. Can Legal Reform Foster Respect for Human Rights in China?, Remarks to 
the Congressional-Executive Commission on China, URL: 
<http://www.cecc.gov/pages/hearings/041102/hecht.php>. Consulted 5 May 2008. 

Hin, L. S. 2005. Labor’s China Syndrome: AFL-CIO, Solidarity Center, NED and the 
Neocons – the Unholy Alliance. Actionla.org, June 2005. 
http://www.actionla.org/features/view.php?id=233&PHPSESSID=09d2f15fa88f0d6fe
>. Consulted 5 May 2008. 

Ignatius, D. 1991. Innocence Abroad: The New World of Spyless Coups. The Washington 
Post, Issue 22 September 1991, p. 1. 

Klaehn, J. 2005. Filtering the News: Essays on Herman and Chomsky's Propaganda Model. 
Montreal: Black Rose Books. 

 15

http://stc.uws.edu.au/gmjau/vol1_2008/barker.html
http://en.epochtimes.com/news/5-4-21/28068.html
http://en.epochtimes.com/news/5-4-21/28068.html
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=102&ItemID=11290
http://news.ncmonline.com/news/view_article.html?article_id=25e667ab7509fc7211747c468578db7b
http://news.ncmonline.com/news/view_article.html?article_id=25e667ab7509fc7211747c468578db7b
http://www.cecc.gov/pages/hearings/041102/hecht.php
http://www.actionla.org/features/view.php?id=233&PHPSESSID=09d2f15fa88f0d6fe


Link, P. 2005. Turned Back at China’s Door. Perspective, URL: 
<http://www.princeton.edu/~paw/archive_new/PAW04-05/08-
0209/perspective.html>. Consulted 5 May 2008. 

McGehee, R. 1999. CIA’s War Against China. Friends of Tibet, URL: 
<http://www.friendsoftibet.org/databank/usdefence/usd4.html>. Consulted 5 May 
2008. 

Messer-Davidow, E. 1993. Manufacturing the Attack on Liberalized Higher Education. Social 
Text, Fall 1993. 

Robinson, W. I. 1996. Promoting Polyarchy: Globalization, US Intervention, and Hegemony. 
Cambridge: Cambridge University Press.  

Roelofs, J. 2003. Foundations and public policy: the mask of pluralism. Albany: State 
University of New York Press.  

Scipes, K. 2006. Worker-to-Worker Solidarity Committee to AFL-CIO: Cut all Ties with 
NED. Znet, URL: 
<http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=19&ItemID=10191>. 
Consulted 5 May 2008. 

Shapiro, J. 1993. 22 Years as a Class Enemy. New York Times, URL: 
<http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9F0CE7D9103AF93BA15751C0A9
65958260>. Consulted 5 May 2008. 

Shi, W. 2004. No Party for Zhao Ziyang. The Epoch Times, URL: 
<http://en.epochtimes.com/news/4-11-3/24167.html>. Consulted 5 May 2008. 

Sussman, G. 2006. The Myths of ‘Democracy Assistance’: U.S. Political Intervention in Post-
Soviet Eastern Europe. Monthly Review, URL: 
<http://www.monthlyreview.org/1206sussman.htm>. Consulted 5 May 2008. 

 16

http://www.princeton.edu/%7Epaw/archive_new/PAW04-05/08-0209/perspective.html
http://www.princeton.edu/%7Epaw/archive_new/PAW04-05/08-0209/perspective.html
http://www.friendsoftibet.org/databank/usdefence/usd4.html
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=19&ItemID=10191
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9F0CE7D9103AF93BA15751C0A965958260
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9F0CE7D9103AF93BA15751C0A965958260
http://en.epochtimes.com/news/4-11-3/24167.html
http://www.monthlyreview.org/1206sussman.htm

	Regardless of the sincerity of the work carried out by the organisations funded by the NED, their acceptance of funding from ‘democracy promoters’ is certainly undermining attempts by other more progressive organisations (most of which remain unknown and underfunded) to promote a high rather than low-intensity democratic public sphere in China. Some groups who have received NED support may of course have only found out about the NED’s antidemocratic funding activities after receipt of their aid, but even if this was the case, it would seem appropriate that they should warn others about their mistake to prevent it happening again – a commendable step that none of the aforementioned groups appears to have yet taken. However, as this article has demonstrated the close ‘democratic’ links between many of the groups suggests that many see no problem in taking money from antidemocratic funders like the NED. Clearly, this is a serious problem, but unfortunately it is not one that is limited to people and groups whose politics are already aligned with the NED’s. In fact, the issue of developing sustainable funding (in ways compatible with participatory principles) for progressive social change has not even been seriously addressed by many progressive activists either – a recent exception being INCITE!’s (2007) The Revolution Will Not Be Funded (South End Press). Unfortunately, this oversight on the part of progressive activists appears to have left many organisations open to the insidious cooptive assaults waged by funders intent on promoting a polyarchal public sphere – through a process that might be considered to be a new form of cultural imperialism (Barker, In Press a). 
	In conclusion, this paper has highlighted the serious threat that ‘democracy promoting’ organisations like the NED pose to the creation of a progressive and democratic public sphere in China. More importantly though, to change this situation, first and foremost progressive activists will have to educate themselves about the work of the ‘democracy promoters,’ a process which has been made easier by the launch last year of two groups which have made it their duty to expose the antidemocratic mechanisations of the NED and its numerous cohorts. These groups are the International Endowment for Democracy (http://www.iefd.org) and In the Name of Democracy (http://inthenameofdemocracy.org/). However, although it is certainly important to develop a comprehensive understanding of the role of the ‘democracy promoting’ community in circumscribing progressive social change, people can begin to rectify the democratic dilemma posed by the NED and its supporters by publicly denouncing their activities, and by refusing to work with them in the future. It seems that only then can civil society groups and media organisations begin considering adopting more participatory funding arrangements that will help to allow them to promote a genuinely democratic public sphere not a polyarchal one (for further details on alternatives see Barker 2008c).

